Alla inlägg under maj 2014

Av martins-scribo - 11 maj 2014 12:06

  Idag hade jag satt som mål att montera ner min dotters skrivbord, bland annat. Det är ju en perfekt dag för inomhus aktiviteter nu när regnet står som spö i backen. Halvvägs genom nermonteringen inser jag att det behövs insexnycklar för att komma vidare. Jag går in i min klädkammare där jag har mina verktyg eller rättare sagt, där dom alltid legat innan och inser snabbt att dom inte ligger där dom brukar. Jag går runt och letar i lägenheten men kan inte finna dom. Det är ju lätt och går rätt snabbt nu, det finns ju inte många ställen att lägga dom på. Det är ju tomt överallt. Utom i klädkammaren då. Där är det snart fullt. Försöker att dra mig till minnes vad jag lagt dom, men har inte en susning vad dom kan vara. Den lilla entusiasm som fanns för det här med flytt och nermontering av visst bohag försvann i en hast. Det kändes inte lika roligt längre. Tyvärr är det nog så att jag har packat ner dom och jag vet inte i vilken av alla flyttkartonger dom ligger. Typiskt att det skall falla på en sådan löjlig liten sak som saknade insexnycklar. Får väl se om min far har några att låna ut. Måste ju komma vidare med det här.


Skall inte gnälla eller jo, lite, jag har fått diskbråck i nacke och ländrygg. Det, om något är typiskt, för det är inget som jag behöver nu. Dom båda bråcken brukar ju komma samtidigt när jag får skiten. Vet inte vilket av dom som är värst, det i nacken eller det i ländryggen.       

Av martins-scribo - 10 maj 2014 13:42

  Det känns som jag lever i en gigantisk flyttkartong just nu. Det ekar tomt på vissa ställen av min lägenhet just nu. Jag har i stort packat ner hela bohaget. Det är vissa delar av möblemanget som skall skruvas isär så jag kan köra dom i min lilla Golf. Om allt går som jag planerar så kommer det bara vara dom stora, tunga möblerna kvar att flytta den 31 i denna månaden. Det är inte så mycket, det är väl ett tiotal lite tyngre möbler, om man räknar allt som allt. Sen kanske det kan bli någon kartong eller två. Vet ju inte om jag kommer att kunna flytta allt smått i min lilla Golf, men jag skall göra ett försök. Det skall förresten bli jäkligt skönt när det här äntligen är över. Fy tusan vad det är trist att packa och stuva undan skiten för att man skall få plats att röra sig. 

Av martins-scribo - 7 maj 2014 16:42

Trots mitt genuina motstånd till att över huvud taget visa mig innanför tandläkar dörrarna, så fick jag snällt bege mig dit ändå. Smärtan i överkäken var större än min avsky för att gå till tandläkaren. Efter en snabb undersökning, en bild och ett lätt slag mot tanden, kunde min tandläkare konstatera att jag fått en redig inflammation. Tanden var sprucken och stendöd. Det var bara att bedöva, öppna upp och släppa ut allt var. Efter rengöring och desinficering lade dom på en tillfällig lagning. När bedövningen släppt var det en underbar känsla att slippa smärtan och det fruktansvärda trycket som jag hade på höger överkäke under nästan en veckas tid. Skall tillbaka den 25 i nästa månad och rotfylla tanden. Det är andra gången jag råkar ut för detta. Bägge gångerna är det amalgam fyllningar som expanderat och spräckt tänderna. Följden av det hela, bägge gångerna, har blivit kraftiga inflammationer, döda tänder och rotfyllningar som följd. Nog billigare och mindre smärtsamt att ta bort det kvarvarande amalgamet och ersätta det med plast. Skall ta ett snack med min tandläkare om det.

Av martins-scribo - 5 maj 2014 19:08

Ringde till tandläkaren idag, för att få en tid för undersökning av min tandvärk, som jag haft ont av hela helgen eller ja, jag försökte ringa i alla fall. Telefon slussen öppnade vid 07:00 stod det på hemsidan. Jag ringde strax efter sju. Kom till en telefonsvarare som sa, - Du har kommit till folktandvården Västra Götalands regionen, folktandvården Xxxxxxx. För tillfället kan vi inte besvara ditt samtal, var vänlig ring senare. Är det akut kan ni ringa på numret xxxxxxxxx. Sen sa det klick i luren. Jag ringde igen vid 08:00, samma svar i luren och ett klick som avslut. Efter min frukostrast vid 09:30 ringde jag återigen och för tredje gången samma svar och samma klick i luren. När jag ringde igen vid 10 fick jag ett annat svar, -Du har kommit till folktandvården i Xxxxxxx, vi kan tyvärr inte besvara ditt samtal för tillfället, sen klick. Det var samma sak vid 10:30. Vid 11 ringde jag igen och denna gången kom jag äntligen fram. Jag förklarade mitt ärende och fick till svar att det var dåligt med tider. Fick lämna mitt nummer och dom lovade att återkomma efter att dom kollat upp tiderna. Runt 12 ringde dom tillbaka och förklarade att det var svårt att få ihop det med tiderna, men jag kunde komma på onsdag vid 08:30. -Det var det tidigaste vi kunde få fram, sa tjejen i andra änden av luren. -Jo men det skall nog funka, sa jag. Har jag stått ut dom här dagarna så skall jag nog klara några dagar till. -Bra, sa rösten. Synd bara att du inte ringde tidigare idag! -Ähhh, fick jag fram och kände mig plötsligt fallen från skyarna. -Du, jag har försökt att komma fram till er under hela morgonen men inte lyckats, det är först nu jag kom fram, sa jag lite småsurt. -Mmm, men då kommer du vid 08:30 på onsdag, kom det som svar. Just då, i det ögonblicket gick luften liksom ur mig, jag orkade inte ens protestera utan resingerade fullständigt och bara sa ja och lade på luren. På folktandvården Västra Götalands hemsid står det att läsa följande,
- Folktandvården prioriterar hög tillgänglighet. Jo du, eller hur!


Av martins-scribo - 4 maj 2014 20:26

Hela helgen har jag haft väldens tandvärk. Tror det är en inflammation i höger överkäke. Det var som värst i torsdags och fredags. Då levde jag på värktabletter. I lördags var det lite bättre och idag, söndag är det bara lite molande i tanden. Även om jag hatar tandläkarn och känner ett stort motstånd till att gå dit, är jag nog tvungen att besöka dom för att häva inflammationen. Det är fan att man har sådan dålig tandstatus. Hela ganityret är snart utbytt mot konstgjort i någon form. Är det inte amalgam eller plast, så är det broar i porslin. Suckar djupt.

Av martins-scribo - 4 maj 2014 12:40

Funderar på att gå ut och gå en sväng. Känner mig lite nere och det brukar hjälpa om jag går en runda. Jag vet inte vad det är eller jo, jag vet vad det är, men just nu känner jag mig sån här bara. Det har ändå varit rätt så bra den sista tiden. Men så, genom ett trollslag så ändrades humöret. Vill inte vara sån här. Vill vara den gamla goa, glada Martin. Men det är inte alltid det blir så. Ibland kommer det förflutna ikapp och gör sig påmind.

Av martins-scribo - 3 maj 2014 10:08

Jag mår inte så bra idag, har ont i kroppen, runt njurtrakten och är vansinnigt stel i axlar och nacke. Känner mig verkligen underlig. När jag vaknade upp i morse var jag genomsvettig. Konstigt egentligen, för jag frös väldigt mycket under natten. Gick upp vid halv nio tiden och tog en varm dusch. När jag skulle torka mig hade jag ingen styrka i min högerarm. Hade svårt att greppa och hålla den uppe. Det var inget tillfälligt för jag har problemen fortfarande. Man undrar ju lite vad det är. Får se hur det känns under resten av dagen och imorgon söndag. Skumt är det i alla fall. 



Av martins-scribo - 2 maj 2014 23:00

Ibland är det väldigt svårt med alla minnen. Det gör mig verkligen ledsen. Svårt att hålla humöret uppe ibland.



Även på den klaraste av himlar

kan det ibland komma mörka moln

som skymmer den starkaste av lysande solar.


Martin

Ovido - Quiz & Flashcards