Alla inlägg under augusti 2020

Av martins-scribo - 14 augusti 2020 14:32

  Har väl inte så mycket att skriva om idag egentligen, mer än att jag tragglar på i mitt sökande efter ett jobb. Det går trögt, det medger jag. Men är ändå positiv och tror stenhårt på att detta kommer lösa sig med tiden. Hur och när får vi se. Ju tidigare desto bättre för min del. Nu skall jag i alla fall avsluta för idag. Med detta önskar jag er alla en underbart trevlig helg, kanske återkommer jag under morgondagen, vi får se.

Av martins-scribo - 13 augusti 2020 14:11

Det är inte helt lätt att söka jobb med en byggarbetsplats 10 meter utanför köksfönstret. Hettan gör att man tvingas ha fönstren öppna, annars förgås man i ju värmen. Just nu håller dom på att lägga pannor på taket. Det är ett jäkla liv när dom skär itu pannorna. Skall bli sönt när taket väl är lagt. Då kanske det blir lite lugnare. Kommer nog bli fint när det väl är klart. Det är en gammal prästgård som skall renoveras.


  Har dessutom en högljudd och ivrigt pekande delegation gentlemän med pannorna i djupt begrundande veck utanför fönstret. Säkert höga höns som ansvarar för renoveringen. En av herrarna kliar sig på den svettiga skulten medans han funderar på något. En annan tar sig för hakan medans han tittar i mobilen. En tredje noterar något i ett häfte. Två andra är involverad i en livlig diskussion om hur dom bäst skall renovera en veranda. Den ena petar ivrigt i det murkna virket med en tumstock. Den andra nickar instämmande och hukar sig ner på ett bart, benigt och blekt knä för att närmare syna skadan. Alla ser lika varma och allvarliga ut. Efter en stunds avslutande diskussion i skuggan försvinner dom hastigt iväg med sina bilar. Kvar blir endast killarna som renoverar huset.

Av martins-scribo - 12 augusti 2020 14:00

Så satt man här igen, spanande efter lämpliga jobb. Det är lite tunnsått inom mitt verksamhetsområde. Kanske beror det på rådande osäkerhet, i Sverige och i övriga världen, om vad som kommer hända med Covid-19 pandemin. Det enda man säkert vet är att arbetslösheten stiger just nu och ligger i skrivande stund på 9,2%, vilket motsvarar ungefär 575 000 personer. 


Men det uppkomna läget är som det är. Visst, man känner en stor portion frustration emellanåt. Jobbsökandet känns som man trampar vatten och inte kommer någonstans. Men trots detta, börjar jag väl ändå, på något smått och lätt skruvat sätt, vänja mig vid min nuvarande situation. Inte för att jag börjar slår mig till ro och accepterar min uppkomna situation, utan mer för att det börjar bli som en vardag för mig. Sen, när man sitter så här är det nog rätt naturligt att man börjar reflektera över omständigheterna. Men min grundinställning står fortfarande kvar, jag vill lösa detta så fort det bara går.


När jag pratade med min jobbcoach på Trygghetsrådet, TRR häromdagen fick jag till mig att det i genomsnitt tar sex till sju månader att få jobb inom min åldersgrupp. För mig har det gått en och en halv månad. Förhoppningsvis hinner det hända mycket innan jag sällar mig till det genomsnittet. Sökte faktiskt ett jobb idag, det gjorde gott för självförtroendet. 

Av martins-scribo - 11 augusti 2020 14:05

Idag och även gårdagen, har varit lite av mellandagar vad gäller jobbsökandet. Det mesta har kretsat runt att få i ordning på mitt arbetsschema, mitt CV, min Linkidinprofil och min Excellista för uppföljning av sökta jobb. Dagarna går så oerhört fort. 


Mellan alla Excelmallar och Worddokument lyckades jag i alla fall få iväg mitt nya CV till ett, för mig, intressant jobb. Vi får se hur det går med den längre fram. Har faktiskt skickat in mitt CV till 28 st. arbetsgivare, en har svarat och tackat för visat intresse. En eloge till dom för att dom faktiskt tog sig tid att svara.





Av martins-scribo - 10 augusti 2020 14:07

En ny vecka med nya möjligheter och vem vet, kanske även en och annan spännande utmaningar att se fram emot. Vi får se. I vilket fall som helst, dagen startade riktigt segt. Har svårt att sova på nätterna när det är så varmt och klibbigt. Men slumrade i alla fall till lite titt som tätt under natten. Vaknade till med ett ryck när min frus väckarklocka ringde vid fyra tiden. Trodde nog inte att jag skulle somna till igen efter det så som jag vände och vred på mig, men måste ha slocknat till rejält, för jag vaknade tjugo över åtta av att en av våra hundar kallade på uppmärksamheten.


Idag har jag inte sökt något jobb, utan mest koncentrerat mig på två av dom fyra uppgifter jag fick av min jobbcoach i fredags. Den ena var att skapa ett veckoschema som jag skall jobba efter måndag till fredag och det andra var att uppdatera mitt CV till ett så kallat funktionellt CV. Veckoschemat var inga problem, det gick fort. Ett Excel blad med tider och raster. Skall jobba från 08:00 till 15:00 på dagen, inkluderat raster. På så sätt är jag relativt effektiv i mitt jobbsökande. Efter klockan 15 är jobbsökandet slut.


Cv:t däremot bär lite emot. Nej, nu skojar jag lite med orden. Det bär inte emot. Vad jag menar är att det inte är helt enkelt eller ens självklart hur man skall forma ett CV eller formulera sig i det samma. Det finns mängder av förslag på CV mallar som man kan använda sig av på nätet. Men vilken är rätt för mig? Inte lätt, men jag fick i alla fall rådet att använda mig av ett funktionellt CV som finns på TRR online. Valde, ett för mig snyggt CV, som var enkelt i sin utformning men som jag ändå, till viss del justerade, så det blev lite personligt.


Sen kom själva formuleringen. Man skall framhäva sig själv, få med sina styrkor, skriva positivt, snyggt och samtidigt kortfattat. Det är inte helt lätt skall ni veta. Men jag tror jag fick till det till slut. Har skickat det till min jobbcoach för granskning. Får se vad hon säger.  

Av martins-scribo - 7 augusti 2020 12:45

Det blev ett bra första telefonmöte med min jobbcoach på TRR. Mycket bra input, råd och saker för mig att göra tills nästa telefonmöte om 14 dagar. Det känns som bollen är i rullning mot något positivt och det är skönt.


Nu skall jag ta helg och försöka låta bli att tänka allt för mycket på jobbsökandet. Behöver få lite distans till det. 


Önskar er alla en underbart skön helg. Vi hörs på måndag igen.

Av martins-scribo - 6 augusti 2020 14:15

Det här med jobbsök är helt klart annorlunda mot det jag gjort förut i mitt yrkesverksamma liv. Men samtidigt, ändå inte till vissa, väldigt små delar. Hur går nu detta ihop? Jag skall försöka förklara det på ett enkelt sätt.  


Jag har aldrig tidigare i mitt liv skrivit ett Curriculum Vitae, det vill säga, ett CV eller ett personligt brev. Tror inte ens det existerade när jag första gången sökte jobb för 37 år sedan. Då gick man personligen till arbetsgivaren och visade upp sig. Faktum är att det är fruktansvärt ovant att helt plötsligt sitta och skriva om sig själv, sina meriter och erfarenheter. Och att dessutom få ner det, komprimerat och snyggt, i ett Word dokument är minst sagt komplicerat.


Men samtidigt, jag är så van vid att jobba med Word och Excel att det på något sätt känns hemtamt. Jag har gjort mängder av instruktioner och dokument under min yrkesutövning. Så lite plus har jag ju där. Att skriva om sig själv är nog inte lätt för någon, skulle jag tro. Men faktiskt, jag tror ändå att jag fick ihop det relativt bra till sist, både vad gäller mitt CV och det personliga brevet. Har skickat det till min personliga jobbcoach på TRR för granskning. Skall bli intressant och se vad hon säger. 

Av martins-scribo - 5 augusti 2020 13:42

Äntligen, som jag har väntat på detta. Trygghetsrådet, TRR hörde av sig till mig idag på telefon. Nu kan jag få råd, stöd och hjälp i mitt jobbsökande. En stor sten föll från mina axlar och jag känner, för första gången på länge, en enorm lättnad. Varför, jo för att det inte är så lätt att hamna i arbetslöshet i min ålder, snart 55 år gammal och efter nästan 37 år som yrkesverksam. Man känner sig fruktansvärt utlämnad, osäker och ostrukturerad i sökandet efter nytt jobb. Det tenderar att gå åt alla håll och riktningar. 


Och nix, detta betyder inte jag kommer få ett jobb per automatik och att jag med ett leende kan försvinna, smått glädjeskuttande bort i solnedgången och leva lycklig i resten av mitt liv. Nej, det betyder att jag kommer få en jobbcoach som hjälper och stödjer mig fram till ett eventuellt nytt jobb, inget annat. Däremot är jag helt övertygad om att det kommer bli bra att få hjälp med att fokusera på det som är relevant och viktigt just nu. 


Jag vet att det kommer bli blod, svett och tårar för att få ett nytt jobb i dessa pandemitider. Men som kvinnan på TRR sa till mig i telefon, "Dom allra flesta får jobb, det kommer bara ta lite tid. Så var beredd på det. Ha tålamod" Jag lovar, jag är beredd och har ett otroligt tålamod. Vill ändå ha det löst så fort som möjligt!

Ovido - Quiz & Flashcards