Alla inlägg under september 2015

Av martins-scribo - 27 september 2015 11:52

Jag sitter här, som så många gånger förr och funderar på om jag inte skall ha en inriktning eller ett ämne på min blogg att skriva om. Bara för att komma framåt och få något mer att skriva om. Just nu finns ingen inriktning eller aktivt ämne, utan min blogg spretar åt alla håll. Det känns inte roligt att skriva här längre. Det blir lätt att jag fastnar och blir sittande med ett tomt, vitt fält utan någon egentlig mening. Men vad har jag då för val av inriktningar? Har inte en aning faktiskt. Vet bara att några ämnen försvinner direkt och dom är politik, religion och sex. Visst, där finns säkert mycket att skriva om. Men det är också ämnen som är väldigt laddade. Vill man bli ovän med halva jordens befolkning är det ju bara att välja ett av dessa. Alltså, inget för mig!


  Nu till något helt annat. Jag har köpt och fått ett antal böcker den sista tiden. Detta är något som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, att få läsa bra litteratur. Tyvärr är det ju så med mig att jag är fruktansvärt kräsen i mina val av böcker. Och eftersom mina favorit författare inte publicerar nya böcker varje år, så måste jag ju finna nya. Jag har till slut fått inse att jag nog måste gå lite utanför mina djupt rotade ramar och fördomar när det gäller vissa författare, för att hitta något nytt att läsa. För ett tag sedan fick jag tips om en boksajt på nätet, nämligen bokbörsen. Här kan man köpa begagnade böcker för en billig slant. För mig är det ett paradis att botanisera i. Kan varmt rekommendera denna sidan för er som älskar böcker.  


Av martins-scribo - 20 september 2015 14:51

Jaha, då var man 50 +. Den åldersnoja jag hade innan är som bortblåst. Allt är som vanligt igen och skönt är väl det. Så här med facit i hand, var det igentligen inte så mycket att oja sig över. Livet går vidare trots allt.



Då jag var ung fick jag höra;

- Vänta bara du tills du blir 50, så skall du få se.

Nu är jag 50 och har inte sett någonting!


Eric Satie

 

..........


Fyrtio är ungdomens ålderdom;

Femtio är ålderdomens ungdom!


Victor Hugo

 

..........

Av martins-scribo - 11 september 2015 14:55

  Jag erkänner, har nog någon form av ålders ångest i alla fall. Häromdagen fick jag ett kort från hyresgästföreningen. Grattis Martin på 50-årsdagen, stod det. Näe, fy fan, tänkte jag när jag läste det. Jag vägrar! Här skall inte grattas någon jäkla 50 åring. Surt ställde jag ändå upp kortet på diskbänken, väl synlig för mig själv, lite som en undermedveten påminnelse om det oundvikliga. Inte för att jag på något sätt kan stoppa tiden eller för den delen åldrandet, det är nog mer att jag har så svårt att acceptera det faktum att jag igår fyllde femtio! Det är som en inre protest mot åldrandet. 


50 års firandet blev ändå av och gick lugnt tillväga på fars hatt i Kungälv, precis så som jag ville ha det (även om jag från början var ytterst tveksam). Så det var bara att säga adjö till XLIX och hej till L med skönsång och tillhörande hipp, hipp hurra (XLIX = 49 och L = 50). Nästan alla dom som står mig nära var med. Så från mig, till er, Tack för att ni gjorde min dag oförglömlig! 

Av martins-scribo - 6 september 2015 15:14

Idag kändes det som jag gick i ett konstant uppförslut, hela vägen längst min 6,6 kilometers runda. Visserligen tog det 1 timme och 7 minuter, med en genomsnitts tid på 10 minuter och 10 sekunder, vilket är relativt bra. Målet är runt 9 minuter per kilometer. Dom sista dryga 1,6 kilometrarna som gick uppför var verkligen jobbiga, jag tog slut nästan direkt, i första backen. Låt vara att jag gått 5 kilometer innan backarna, men det var mer som guppiga transportsträckor. Nä, det verkar som jag legat av mig rejält under semestern. Det måste bli bot och bättring hädanefter. 

Av martins-scribo - 5 september 2015 17:16

 

Vi lever i en minst sagt galen värld;

Där stadsmän tänker på egen härd;

 

Hemska bilder som etsar sig fast;

Med båtar som gungar med överlast;

 

En evig ström av håglöshet; 

Ger en värld full med trångsynthet;

 

Vissa länders ovilja att hjälpa;

Få en gemenskap nästan att själpa;


Min gud, vad är det för värld vi lever i;

Ett evigt och skamligt hyckleri.


Martin 

Skapa flashcards