Alla inlägg under januari 2018

Av martins-scribo - 27 januari 2018 10:54

Det finns dom som anser att det som sker i livet har en högre mening, har ett syfte och/ eller att det rent av är eller skulle vara förutbestämt. Jag har full respekt för dessa människors tro, men har själv svårt att tro på det. Varför skulle saker i mitt liv ske för att det var förutbestämt, ha ett syfte eller en mening? Vem har bestämt det? Varför fick i så fall inte jag vara med och bestämma i mitt egna liv?


Kanske är det så att min "världsbild" har blivit lite mer realistisk med åren. Lite bränd i kanten eller naggad i hörnorna. I mitt huvud sker inte saker för att det har en högre mening eller ett syfte, det sker för att det är en händelse eller beslut på grund av något och som då pekar ut riktningen i våra liv. Inte för att riktningen skulle vara förutbestämd från början, utan för ett den leder oss in på den nya vägen oavsett om vi vill det eller inte. Så fortsätter det genom livet, varje händelse som sker eller beslut som vi fattar får en konsekvens, positiv eller negativ. 


Vad är då en konsekvens? Enligt filosofin är det "de följande händelserna efter något; ett motsvar på något".

 

Det kan också vara en följdriktighet, vilket i sig är logik. Och som alla säkert vet eller förstår, kan ju logik vara en konsekvens. Det vill säga, logiskt tänkande. Så slutsatsen för mig är följande, "Varje händelse som sker eller beslut som fattas får en konsekvens". 

 

Jag är fullt medveten om att det finns människor, runt om i denna värld, som är av en helt annan uppfattning än vad jag är i denna frågan. Så jag vill redan här, stark poängtera, att detta är min personliga åsikt, som jag ensam står för och inte tänker pådyvlar andra. Däremot vill jag gärna dela med mig av min egna slutsats och reflektion i ämnet i min egna blogg.

Av martins-scribo - 17 januari 2018 19:55

Sonett Nr 2

Ut particeps meum


Jag skriver på det vackraste sättet jag känner
Med en okomplicerad sonett jag diktar så lätt
I strofer om 1221, 1221, 345, 345 blir det rätt
Älskling, du och jag är nu mer än bara vänner
 
Vi har faktiskt vandrat sida vid sida i mången år
På en väg som inte alltid varit problemfri och rak
Ibland har vi landat i diket med ett väldigt brak
Och jag medger, vägen hit, har ibland varit svår
 
Men tro mig, jag har inte ångrat en endaste liten dag
Visst, det har ibland varit svårt, men sådant är ju livet
Att stå där, sida vid sida, och dela på glädje och sorg
 
Jag vill ju vandra tillsammans med dig ännu ett tag
Det sägs att det står skrivet, att inget skall tas för givet
Men jag vill bara säga, en dag skall vi dela gemensam borg
 
Martin
Skapa flashcards