Alla inlägg under juli 2016

Av martins-scribo - 29 juli 2016 11:37

För andra året i rad var vi på Nordens Ark, Åby säteri, Hunnebostrand. Kan varmt rekommendera en dagstur dit. Varje enskild krona som man lägger på till exempel inträde, mat eller minnessaker går direkt till skötsel av djuren. Dom flesta av djuren är i olika grad utrotningshotade.


Vi fick veta att det endast finns mellan 30-50 stycken Amurleopader kvar i världen. Den är starkt utrotningshotad och Nordens Ark kommer att delta i ett avelsprogram längre fram för att kunna rädda arten. Den jagas för sin päls och för att dess ben anses ha läkande egenskaper inom orientalisk medicin. Beklämmande!


Nordens Ark är en ideell stiftelse som arbetar med utrotningshotade. Här är några av dom djur som man kan se på Nordens Ark. Det är många fler.

     

Varg                               Amurtiger                       Snöleopard

 

I år fick jag ju se min egna speciella favorit Manvargen

Manvarg 


Av martins-scribo - 18 juli 2016 13:38

Sonett Nr 1

Tenero amore


Tänk att jag fick omfamna ditt mjuka behag;

Sen lägga mitt öra försiktigt mot ditt bröst;

Och där fick känna din stilla lugnande röst;

När du tystnat hör jag ditt hjärtas trygga slag;

 

Vårt ögonblick tillsammans för en enda liten dag;

Där var minut blir en alldeles egen dyrbar skatt;

En tid att njuta när jag hör ditt underbara skratt;

För oss att betrakta varandra ömsint för ett tag;

 

Tiden står stilla när vi håller varandras händer;

Det finns nog ingen som oss två kan störa;

Nu när du mitt hjärta ensam har;

 

För jag vet nu säkert att du återvänder;

När du mig åter vill beröra;

Så jag står här ensam kvar.

 

Martin

Av martins-scribo - 16 juli 2016 11:35


Vad är det för galen värld vi lever i;

Där gränslöst hat ger energi;

 

Jag mår illa av det jag ser;

Till min herre jag åter ber;

 

Min gud, vad är det för tid vi lever i;

Fylld av vanvettigt barbari.

 

Martin 

 

Min tanke går till alla oskyldiga offer i Nice!

Av martins-scribo - 12 juli 2016 11:04

Kan ju inte riktigt släppa det här med lotto, vinstchans och statistik. Så jag har gjort lite efterforskning på nätet, igen. Det kan ju vara lite svårt att faktiskt få grepp om hur svårt det egentligen är att få 7 rätt på lotto. Talar vi sen om drömvinsten, 7 rätt på Lotto och minst 2 rätt på Jokern, är det ju som bekant ännu svårare. Men om man omvandlar det och pratar i andra termer, så blir det ju mer begripligt. 


Lotto, 7 rätt
Vinstchans:

1:6 724 520


Vi har en bekant, låt oss säga, Herr Andersson, som åker i Houston, Texas. Houston, har ett invånarantal på 6 656 947. Vi leker med tanken att ALLA i Houston har sjusiffriga nummer. Bara för att göra det lite enklare. Väl där ställer sig Herr Andersson vid en slumpvis utvald telefon hos någon av dessa trevliga invånare där. Du skall nu försöka få tag på Herr Andersson och slår således ett sjusiffrigt nummer. Du får två chanser att träffa rätt. 

 

Drömvinsten Lotto, 7 rätt på lotto och minst 2 rätt på Jokern
Vinstchans: 
1:337 915 578


Herr Andersson åker därefter från Texas och vidare söderöver till ett slumpvis land i Syd Amerika. Invånarantalet i Syd Amerika är ca: 382 000 000. Och som i förra exemplet leker vi nu med att ALLA i Syd Amerika har ett niosiffrigt nummer. Också här för att göra det enklare. Herr Andersson ställer sig vid den slumpvis utvalda telefonen, hos någon snäll invånare, i det slumpvis utvalda landet. Du gör nu ett nytt försök att få tag i herr Andersson genom att slå ett niosiffrigt nummer. Du får två chanser här med. 

 

Omöjligt, njae skulle jag faktiskt vilja påstå. Bevisligen vinner ju folk både på vanliga lotto och drömvinsten lite då och då. Det är nog bara det att man själv inte vinner storvinster som gör att man tycker det är hopplöst. Sen är ju allt en otrolig Jäkla slump om just dina nummer skulle dras. Men teoretiskt sett kan det faktiskt göra det vid varje dragning. Men teori och verklighet är två olika saker. 

Av martins-scribo - 10 juli 2016 13:22

Jag brukar säga så här, spelar jag på lotto med joker, så är jag ju i alla fall med och har faktiskt en chans att vinna vid varje dragning. Har roat mig med att ta fram lite statistik från internet om hur stor sannorlikhet det verkligen är att vinna på lotto och joker. Det kommer här;


Lotto
Vinstchans:
Drömvinsten:1:337 915 578

7 rätt: 1:6 724 520

 

Joker

Vinstchans:
1 : 10 000 000

 

Jag hittae följande intressanta rader på nätet;

 

"Det viktigaste att tänka på när du spelar lotto är att samtliga nummerkombinationer har lika stor chans att dyka upp som rätt rad i dragningen. Det här gäller oavsett om du spelar på Lotto lördag, onsdag eller på något annat lotto. 

Det betyder att det inte spelar någon roll vilka nummer som dykt upp i tidigare dragningar. Men denna matematiska sanning hindrar inte tusentals spelare från att rådslå stjärntecken, statistik eller shamaner. Vår hjärna är helt enkelt programmerad att leta efter mönster och samband. Ledsen, men i lotto är det slumpen som avgör – varje gång".

 

Nu rådfrågar ju inte jag direkt några stjärntecken, statistik eller ens shamaner för att bringa lycka över min lottorad plus joker. Jag gjorde nog som dom allra flesta lottospelare, bara tog några slupvis valda siffror. Slumpen fick avgöra. Jag har haft samma stående rad sen årsskiftet. Är med på bägge dragningarna, lotto 1 och lotto 2 plus joker, onsdag och lördag. Varje dragning kostar 16 kronor. Har varit med på 54 omgångar och således 108 dragningar. Det gör att jag har betalt 1728 kronor. Jag har på dom 108 dragningar haft vinst 2 gånger. Bägge gångerna var det 4 rätt plus ett tilläggsnummer. Ena gången vann jag 20 kronor och den andra gången vann jag 24 kronor. Den totala summan uppgick till hisnande 42 kronor. 


Detta mina vänner innebär följande fakta;

Min vinstchans, till dags dato, att vinna något överhuvudtaget, är 0.0185185185185185 Betänk att denna siffra blir mindre och mindre ju fler gånger jag inte vinner. Skall bli intressant att se vad den ligger på till årsskiftet.


Men nu spelar ju egentligen inget av detta någon som helst roll för mig, då jag faktiskt vill vara med och spela. För vem vet, kanske det är någon där uppe, som tycker att det är min tur att vinna mer än dom 42 kronorna.

Ovido - Quiz & Flashcards