Alla inlägg under april 2017

Av martins-scribo - 29 april 2017 10:32

Imorse när jag när jag vägde in mig stannade vågen på 76,5 kilo. Nu har jag bara 1,5 kilo kvar till min målvikt. Jag är faktiskt mer än nöjd över resultatet, på dom 14 veckor som jag hållt på med min diet har jag gått ner 9,5 kilo, vilket också syns. För mig personligen är det jäkligt skönt rent mentalt, då jag blivit mycket lättare i kroppen och att jag numera får plats i mina befintliga kläder. Visserligen är det ju så att jag nog måste uppdatera min garderob, då vissa av mina byxor är för stora i midjan och om benen. Men det kommer senare.


Jag börjar ju närma mig mitt mål och kommer då att lägga om dieten något, till en dag i veckan istället för två som det är idag. Detta är enbart för att vänja kroppen vid den nya vikten och att det inte bär iväg uppåt igen. För hur det än är, så är det lättare att gå upp, än ner i vikt. 


Vill till sist passa på att återigen slå ett slag för denna relativt skonsamma diet. Har ni funderingar på denna form av diet så kan jag varmt rekommendera den. Dock ej till diabetiker. Där råder jag att prata med er läkare om andra alternativ. Och till dom som säger att dom inte skulle klara att enbart äta 500, gäller kvinnor, och 600, gäller män, på dietdagarna så kan jag säga att man vänjer sig fort. Kroppen är fantastisk på det sättet. Sen är det ju faktiskt 100 procent motivation som gäller. Har man inte det, så funkar ingen diet i världen. Dom andra dagarna kan man ju äta vad som helst upp till ett visst fastställt kaloriintag. I mitt fall har jag satt gränsen på 2300 kalorier dom övriga dagarna. Detta kommer gälla även när jag lägger om dieten till en dag i veckan.

Av martins-scribo - 22 april 2017 10:06

Jag får höra titt som tätt att det jag gör just nu, med 5:2 dieten, är väldigt imponerande. Imponerande på så sätt att jag orkar hålla på under så lång tid eller att jag kan leva på så lite som 600 kalorier, dom dagarna som jag har diet och dessutom jobbar.


Ja, det kanske är imponerande så tillvida att jag verkligen går ner i vikt. Men det hela handlar faktiskt en hel del om ren och skär vilja och en övervägande stor portion motivation. För utan viljan och motivation hade jag Aldrig kunnat genomföra det här. Det hade nog bara blivit ett halvhjärtat försök som sedan hade runnit ut i sanden.


Nej, för mig handlade det om "All in", allt eller inget. Jag var tvungen att ändra på en del för att komma till rätta med min övervikt. För det var just vad det var, övervikt. Man kan få det vad man vill genom att skoja bort det eller rent av förtränga och/ eller förringa det. Men faktum kvarstod för mig, jag var överviktig. Det spelade ingen roll hur mycket jag höll huvudet nerstoppat i sanden. Vikten ändrade sig inte för det.


Men den egentliga anledningen till varför jag började med min 5:2 diet var en förlovningsring. Det var där tankarna om en förändring började gro. Det avgörande steget som gjorde att jag började med dieten var en spegel vid ett tvättställ. 


Tabellen visar det BMI som är i dom olika viktklasserna. Jag vägde som mest 86 kilo och är 180 lång. Mitt BMI låg då på 26,5 vilket är övervikt. 


ViktBMIKlassifikation
under 52 kgunder 16Svår undervikt
52-55 kg16-17Måttlig undervikt
55-60 kg17-18,5Svag undervikt
60-81 kg18,5-25Normalvikt
81-97 kg25-30Övervikt
97-113 kg30-35Fetma grad 1
113-130 kg35-40Fetma grad 2
över 130 kgöver 40Fetma grad 3

I morse när jag vägde in mig låg min vikt på exakt 77 kilo. Detta innebär att jag nu har gått ner hela nio (9) kilo på tretton veckor. Det ger en genomsnittlig viktnedgång på 0,69 kilo i veckan. Det är bra och jag är väldigt nöjd med det resultatet. Inte bara för att jag gått ner nio kilo, utan för att jag börjar må bättre kroppsligt och till viss del även mentalt. Sen är det ju en kraftig bonus att jag numera även får plats i mina kläder.


För att återgå lite till BMI, så är det värt att nämna att jag just nu ligger på 23,8, det innebär att jag numera ligger på normalvikt. Nu har jag bara två kilo kvar till min målvikt. Fantastiskt måste jag säga. 

Av martins-scribo - 15 april 2017 13:00

l'amour impossible

(Omöjlig kärlek)


Gouttière, för vad det än är värt, så vill jag du skall veta

Att en gång älskade jag det som inte var möjligt

Det, som blott blev en förälskelse, en omöjlig tonårsdröm

Jag var så blind och oerfaren, den gången för länge sedan


Gouttiére, kom du ihåg, resan vi gjorde du och jag

Den gången du lade du ditt huvud försiktigt i mitt knä

Med ett leende så vackert, somnade du hos mig den kvällen

Jag minns det som igår, blev så förvirrad den gången


Gouttiére, du låg där hela natten och du var så underbar

Jag vågade ju knappt röra mig, var så rädd att väcka dig

Herregud, vad tankarna for, trodde bara vi var vänner

Men för dig var det ju inte så, du ville ju mer


Gouttiére, hur kunde jag missa dom signaler du så enträget gav

Varför såg jag inte det du ville, vad tusan tänkte jag på

Den kvinnan jag trodde mig älska såg mig inte ens

Hon hittade tillslut sin kärlek långt söderut


Gouttiére, jag var så besviken på den obesvarade kärleken

att jag beslutade mig för alltid att dra mig undan

Och förevigt gömma mig för omvärlden 

Det tog mig många år att glömma


Gouttiére, vad du måste ha lidit, när jag inte såg din kärlek

Nu när jag tänker tillbaka, så gjorde du allt du kunde

För du var ju oftast med mig överallt där jag gick

Om jag bara öppnat mina ögon och sett det du ville


Gouttiére, jag älskade ju förgäves och var fast i en omöjlig illusion

Antar att du kände det samma, för allt som gällde mig

Du var ju så oerhört trogen och var med mig överallt

För mig var du min lilla syster jag tyckte så mycket om


Gouttiére, mitt hjärta gick i tu, den dagen när allt gick upp för mig

Att min chans för alltid var borta och aldrig mer kom igen

Men redan från början var din kärlek inte möjlig

Våra hjärtan tillhörde andra och inte för oss att dela på


Gouttière, jag kommer för alltid bära med mig ett minne

Så speciellt, som bara du och jag vet om

Jag lovar att vårda det ömt och med glädje

Svaret finns i ditt namn och förblir vår hemlighet


Gouttiére, jag mötte dig långt senare en varm försommardag

Ditt leende var det samma, lika vackert som det var förr

Men för dig var minnena bleka och hade nästan tynat bort

För mig vad det inte så, jag skäms för att jag inte såg


Martin

Av martins-scribo - 14 april 2017 10:13

På söndag är det tre månader sen jag började med min 5:2 diet och jag kan sammanfatta det så här. För mig personligen har det varit en väldigt enkel resa vad gäller dieten. Nästan ingen ansträngning alls. Man får ju äta och dricka det mesta inom den kalorinivå man ställt upp på "fem dagarna". I mitt fall har jag 2300 kalorier att röra mig med. Det är förvånande vad mycket gott man kan göra i matväg och som faktiskt innehåller lite kalorier, men har högt näringsintag i övrigt. Nu är det ju oftast helgerna som blir dagar med lite extra festlig mat. På veckodagarna är det mest trist slentrian mat som konsumeras. På "två dagarna" har jag ju 600 kalorier att röra mig med, inte så mycket kan tyckas, men det funkar faktiskt riktigt bra. Man vänjer sig vid det mindre intaget av kalorier. Dessa dagar kan maten bestå av en kopp kaffe på morgonen och frukosten, en Nutrilett Bar (200 kalorier) till lunch. Middagen kan bestå av en torr omelett (utan stuvning eller annan fyllning) och grönsaker, eller kokta ägg och grönsaker. Finns det utrymme på kvällen kan det bli lite kompletterande grönsaker som kvällsmat.


I morse, när jag vägde in mig, stannade vågen på 77,7 kilo. Det vill säga, jag har gått ner 8,3 kilo på tre månader. Nu har jag 2,7 kilo kvar till min målvikt på 75 kilo.


Det jag märkt den sista tiden är att det går lite trögare i själva viktnedgången, det är inte lika stora ryck som det varit innan. I början av min 5:2 diet gick jag ner över 0,9 kilo i veckan, i genomsnitt skall tilläggas, nu ligger det på strax över 0,6 kilo i veckan. Detta skulle innebära, om viktminskning är 0,6 kilo i veckan, att jag skulle nå min målvikt i slutet av maj. Vi får se om det blir så. I vilket fall som helst lär det ju bli lagom till sommaren och det är ju positivt. 

Av martins-scribo - 1 april 2017 10:35

Glädjande nog har veckan inneburit två för mig positiva nyheter vad gäller min 5:2 diet. Det första är att jag verkar ha stabiliserat mig under 80 kilo, vilket var ett av mina delmål. Det andra är att jag gjort en viktminskning på 0,5 kilo. Så min lägsta vikt ligger nu på 78,9 kilo. 


Det innebär att jag bara har 3,9 kilo kvar till min målvikt och det känns, för att använda ett kraftuttryck, - Jävligt bra. Jag är så nöjd med det jag åstadkommit hittills, att jag faktiskt skall ge mig själv lite beröm, - Bra jobbat Martin. Jag vet inte hur ni ser på det, men jag har faktiskt lyckats med bedriften att gå ner 7,1 kilo på 10 veckor och det anser jag vara riktigt bra. Det kanske inte är fullt lika imponerande som det man läser om i dags eller veckotidningarna där favorit kändisen gått ner 15 kilo på 10 dagar eller vad det nu kan vara. Frågan jag ställer mig är hur dom mår under tiden. Säkert inte så bra. Jag mår i alla fall utmärkt och har inga som helst problem med min diet.

Ovido - Quiz & Flashcards