Alla inlägg under december 2016

Av martins-scribo - 30 december 2016 11:18

Till alla mina kära läsare, från Mig till Er, vill jag härmed passa på att önska ett riktigt gott slut på 2016 och ett innerligt och varmt gott nytt år 2017! / To all my dear readers, from me to you, I hereby take this opportunity to wish a happy end to 2016 and a sincere and warm Happy New Year 2017!


"Happy new year
Happy new year
May we all have a vision now and then
Of a world where every neighbour is a friend
Happy new year
Happy new year
May we all have our hopes, our will to try
If we don't we might as well lay down and die
You and I"

 

ABBA

Av martins-scribo - 28 december 2016 12:19

Det sägs att det är lättare att skriva på en blogg om man har ett intresse som man brinner för. Jo det är nog sant. För många av dom mest framgångsrika bloggarna handlar idag nästan uteslutande av mode av något slag. Min gör inte det, den spretar mest åt alla håll känner jag. Det har väl varit en liten röd tråd i alla fall och den är att det handlat om mig och det som hänt runt mig. Nu låter det ju som jag skriver om mig själv i tredje person för att visa min förträfflighet. Så är det inte! Jag skriver om vardagliga ting som jag upplevt. Kan säkert te sig trist i längden, men det är så jag vill ha det. Kanske är det anledningen till att jag "bara" har cirka 100 läsare eller som det heter, sidobesök vid var inlägg.


I min förra blogg, som enbart hette Scribo, hade jag över 460 inlägg som enbart handlade om mig och min familj. Vid ett tillfälle, för att se hur många läsare jag kunde komma upp i som mest, gjorde jag ett inlägg var dag i hundra dagar. Jag kom inte ihåg hur utfallet blev med antalet läsare, men jag kom ihåg att det blev svårare och svårare att få till ett inlägg med substans ju närmare det magiska talet hundra jag kom.


Har jag då något intresse att skriva om, både ja och nej skulle jag vilja påstå. Jag är sportintresserad, mest hockey då och mitt älskade Frölunda Indians som jag följt i 36 år. Men det är inget som jag skulle vilja skriva om på min blogg. Visst, jag har ett visst och sunt mått av politiskt intresse, men det är inget som jag vill dela med mig av till allmänheten och dessutom är det inget som jag vill skriva om. Anledningen till detta är att det är så infekterat att skriva om politik, för att inte tala hur det är med religion. Det finns andra intressen också, men återigen, inget som jag vill skriva om. 


På tal om det här med en personlig åsikt och egen övertygelse. Finns det egentligen något som är rätt eller fel. Och det är väl helt och hållet upp till individen att bilda sig en egen uppfattning om politik och religion mm. Är min åsikt mindre värd om den inte liknar någon annans? Jag tycker inte det. Personligen är jag för tanken om att alla människor har ett lika värde, en egen åsikt och en egen röst i samhället. Men tyvärr är det inte alltid så, det visar vår nutidshistoria.


Jag har nämnt det massor av gånger här i min blogg, jag vet inte om jag någonsin kommer hitta ett ämne som är så intressant, att jag kommer ägna timmar åt att skriva om det här. Jag kommer heller aldrig med att försöka mig på att skriva 100 inlägg bara för att bevisa för mig själv att jag kommer få mer läsare. Min blogg är bra som den är just nu och den är relativt etablerad både här, på blogg länkar runt om i världen och här på Facebook. 

 

Och till sist, för att återknyta till det jag skrev här ovan, vi är alla olika och vi har drömmar som vi vill uppnå i livet. Med det sagt vill jag ge er denna fantastiska dikt,

 

Had I the heaven´s embroidered clouds;

Ewrought with golden and silver light;

The blue and the dim and the dark cloths;

Of night and light and the half-light;

I would spread the cloths under your feet;

But I, being poor, have only my dreams;

I have spread my dreamsunder your feet;

Tread softly because you tread on my dreams.


W. B. Yeats


Av martins-scribo - 27 december 2016 10:49

  Igår fick jag ett mindre "spel" på min gamla luggslitna LENOVO surfplatta. Vid cirka 40% batteri kvar sjunker batteri procenten som en sten i vatten och på bara några få minuter slocknar den. Ibland tänker man inte på det och sitter där i godan ro och surfar, då det plötsligt blir helt svart. Det hände mig igår när jag satt och läste expressen på nätet. Inte för att det var något särskilt intressant jag satt och förkovrade mig i, utan just för att det var och är så fruktansvärt irriterande när det inträffar. Blev så jäkla sur att jag beställde en ny ASUS ZenPad 10", 32GB. Får hoppas att den är bättre än min nuvarande.



"Om jag var du och du var jag;

Är jag en främling för dig då?

Om jag ser det du ser och du ser det jag ser;

Ser jag något annat då?

Om jag talar ditt språk och du mitt;

Förstår du mig då?"


Martin

Av martins-scribo - 24 december 2016 10:51

Kanske tenderar det att bli lite för mycket Gott julande och gott nytt årande på alla sociala media ibland. Men jag vill ändå ta tillfället i akt, här och nu och önska er alla, nära och kära, onära och okära, vänner och ovänner samt bekanta och obekanta, en riktigt god jul och ett gott nytt år.


Och så en liten juldikt;


Julen är gemenskapens varma tid;

I familjens trygga härd får vi frid;

Känn värme med näras gemenskap;

För här i högtiden har jag ett budskap;

Vi som lever i överflöd(en);

Bör tänka på alla dolda människoöden;

Det finns faktiskt dom som inget har;

Dom som sitter där ensamma kvar;

Låt oss skänka dom en tanke:

Och på så sätt visa lite omtanke;


Martin

Av martins-scribo - 11 december 2016 10:09


"För att komma framåt, måste man till viss del historiskt titta bakåt, härav bör man genast stanna till och se nedåt, för att fundera på vilken fot man bör stå på, innan man tittar uppåt, på vägen man valt att gå på".


Martin

Ovido - Quiz & Flashcards