Alla inlägg under maj 2016

Av martins-scribo - 28 maj 2016 11:32

Efter massor av strul med min nya dator, funkar den nu äntligen som den skall. Visst, det var ett billigt alternativ jag köpte denna gången. Men det var medvetet då jag inte hade råd med en dyrare. Ville inte sitta utan. Men nu berodde inte strulet så mycket på priset, utan på alla dessa JÄ..LA "Prova-på-i-en-månad-program" som kommer med dagens nya datorer. Windows 10 i all ära, det är bra om och när man blir bekant med det. Men varför måste dom ha alla dessa prova på program i datorn? Ja, jo jag fattar, vi skall köpa programmen. 


Det var det medföljande virusprogrammet som gjorde att min dator havererade. Efter det att den så kallade Trail tiden gått ut, gjorde jag en avinstallation av programmet, trodde jag, och installerade ett gratis alternativ från nätet. Efter någon dag slutade datorn att fungera. Kom in på startsidan, men det var också allt. Försökte jag öppna ett program stod den bara och tuggade, inget hände. Fick lämna in den till en datorkunnig som fixade problemet åt mig. Utan den hjälpen hade jag nog aldrig fattat vad problemet var. Moralen i detta inlägg? Var försiktig med vad ni avinstallerar och installerar på era datorer. 


Av martins-scribo - 6 maj 2016 12:16

  Detta måste ju ändå vara den ultimata lösningen för min balkong. För mig är det en given investering nu i sommar. Då jag har söderläge på min balkong, brukar det bli olidligt varmt både inne och ute, dom dagar som solen står på som värst från tidig till sen eftermiddag. Fläkten inne brukar gå på högvarv och det ger ju för all del en viss svalka. Tur är väl det, men man önskar det fanns någon form av skydd för solen utanför. 

Men vad gör då detta parasoll så speciellt för mig? Jo det har en fot som är halv. Detta gör att man kan skjuta den intill balkongräcket. Vidare medföljer band som gör att man kan säkra den i balkongräcket. 


Överallt, i tidningar, på tv, på gatan, i affären och i sociala medier kan man se, läsa och höra lovord om att våren och värmen nu äntligen är här. För mig är det ett mindre helvete just nu då det fullkomligt har exploderat med pollen. Det är pollen överallt och jag har klåda över hela kroppen, rinnsnuva, näsblod, kliande ögon, trötthet och till viss del andnöd. Tack och lov för min medicin som gör att det lindras något. Om en månad är den värsta blomningen över för min del och jag kan glädjas, som alla andra över sommaren och allt vad det innebär. Men det finns ju lite smolk i glädjebägaren. Är ju överkänslig mot getingstick. Men jag får göra som vanligt, undvika dom så gott det går.

Forskningen går framåt på detta område, som tur är. Och idag gick jag med i Astma och allergi förbundet. För mig känns det bra att kunna göra det då dom verkar för ett ofta dolt handikapp i vårt samhälle.

Skapa flashcards