Alla inlägg under februari 2017

Av martins-scribo - 25 februari 2017 10:26

Min viktnedgång verkar ha stannat av något eller i alla fall så går det mycket trögare för tillfället. Vågen stannade på 81,5 kilo. Detta innebär att jag endast gått ner 2 hekto på en vecka, inte mycket kan tyckas, men det är ju dock en viktnedgång. Summa summarum för 5 veckors 5:2 är en viktnedgång på 4,5 kilo och det är bra. Nu kan jag ju till och med se och känna att jag faktiskt gått ner. 


Jag har faktiskt fått en fråga på vad jag skall göra när jag nått min målvikt. Skall jag sluta helt och tvärt med min 5:2 då och börja leva som jag gjorde innan. Njae, det kanske inte är så bra att släppa på allt och börja tugga i sig hejdlöst. Då skulle nog min 5:2 diet, som jag går igenom nu, kännas tämligen meningslös. Så svaret på den frågan är ganska enkelt. Nej, jag kommer inte avsluta min fasta, däremot kommer jag lägga om den, av den enkla anledningen att jag sakta vill vänja kroppen vid min nya vikt och mitt nya matintag. En viss nedtrappning bör nog alltid ske och därför kommer jag gå över till 6:1. Det vill säga, fasta en dag i veckan och kontroll på kalorierna dom övriga dagarna. Möjligt att jag släpper något på kaloriintaget dessa dagar. Vi får se hur det blir med det längre fram.


En annan fråga som jag fått är om jag verkligen behöver gå ner i vikt och varför. Jag som ser så smal ut, skall det verkligen vara nödvändigt. Jo, det är i allra högsta grad nödvändigt. Jag ÄR överviktig eller var överviktig till den längd och ålder som jag har.


Så här såg mina värden ut när jag vägde 86 kilo och innan 5:2 dieten startade;


Ditt BMI: 26,5 

UnderviktigIdealviktÖverviktFetma
< 1919-2526-30> 30


Din fettprocent: 27,4 %

NormalIdealviktÖvervikt
12 - 20%21 - 25%> 25%

Siffrorna talar sitt tydliga språk. Det är övervikt och således börjar jag närma mig högriskgruppen där övervikt är ett hälsoproblem.


Så här ser det ut för tillfället med en vikt på 81,5 kilo;


Ditt BMI: 25,2 

UnderviktigIdealviktÖverviktFetma
< 1919-2526-30> 30


Din fettprocent: 25,7 %

NormalIdealviktÖvervikt
12 - 20%21 - 25%> 25%

Fortfarande en bit kvar till idealvikt, men det är en bit på väg och det är bra. Står just nu mellan idealvikt och övervikt.


Så här skall det se ut när jag väger 75 kilo;


Ditt BMI: 23,1 

UnderviktigIdealviktÖverviktFetma
< 1919-2526-30> 30


Din fettprocent: 23,3 %

NormalIdealviktÖvervikt
12 - 20%21 - 25%> 25%

Alltså, det jag gjort är att lägga mig mitt i BMI:s idealvikt för män i min ålder och längd, det vill säga 75 kilo som målvikt.


Vad har jag lärt mig då på dessa 5 veckor som jag kan dela med mig av. Faktiskt en hel del och det kommer här.


  1. Sätt en målvikt som är realistisk och som står fast.
  2. Sätt en gräns på kaloriintaget som är något lägre en det normala dom övriga dagarna. I mitt fall skulle jag äta 2600 kalorier under icke fastedagar, jag valde istället ett något lägre intag på 2200 kalorier per dag. 
  3. Ät alla dom tilldelade kalorierna på fastedagarna, vare sig mer eller mindre, 600 för män och 500 för kvinnor.
  4. Om möjligt, lägg bägge fastedagarna under jobbveckan. I mitt fall har jag fastedagar på tisdag och torsdag. Varför? Jo för att det är lättare att genomföra fastan när tankarna är upptagna på jobb eller liknande.
  5. Drick mycket vatten på fastedagarna.
  6. Dela upp kaloriintaget under hela fastedagen för ett jämnt matintag över dagen.
  7. Ge inte efter för hungerkänslorna den första tiden när du fastar. Kroppen kommer att vänja sig så småningom. 
  8. Ät inget kraftigt efter klockan 18. Själv äter jag lite yoghurt på kvällen.
  9. Notera allt som äts och dricks. Det finns massor av bra, gratis appar att ta till som hjälpmedel.
  10. Skippa skräpmat.
  11. Rör på dig!
Av martins-scribo - 22 februari 2017 16:40

För lite drygt 1 år och 5 månader sedan köpte jag o Sonja nya ringar i trendig palladium. Det var på min 50 års dag vi satte ringarna på fingrarna, så att säga. Ett drygt halvår senare kunde jag inte längre ha min fina ring på fingret, utan fick sorgset konstatera att den för tillfället gjorde sig bäst hängande i mitt halsband. Fingrarna hade tjocknat och säker inte bara där. Men förra sommaren bestämde jag mig för att ta ut min ring så jag kunde använda den igen. Efter lite mer än en månad, och faktiskt nästan ett år efter vi köpt dom, fick jag tillbaka min ring som var så putsad och blank att man kunde spegla sig i den. Ringen satt perfekt på mitt ringfinger, ett tag! Det dröjde inte särskilt länge innan jag krasst kunde konstatera att fingrarna tjocknat ytterligare och åter igen, säkert inte bara där. Gubbfläsket svällde. Ringen hamnade åter i halsbandet. Men, alla lyckliga och kanske även olyckliga sagor har ju som bekant ett litet eller kanske stort men, i mitt fall är det både stort och faktiskt även lyckligt. Jag bestämde mig för att göra något åt min övervikt och inte bara gå den lättare vägen och ta ut ringen varje gång. Fasiken vet hur stor den blivit till slut. När jag väl bestämt mig för bantningsmetod, tog det bara 1,5 månad med 5:2 diet tills jag åter kunde använda min ring. Det kallar jag ett bevis på att det faktiskt funkar med 2 fastedagar i veckan. Nu är det ju inte bara på fingrarna det syns att jag gått ner 4,3 kilo. Det börjar synas på magen och i ansiktet också. Mina byxer känns inte längre som korvskinn runt benen. Det är så skönt och jag börjar må bättre kroppsligt. Men mitt mål på 75 kilo ligger fast. Häromdagen när jag vägde mig stannade vågen på 81,7 kilo. Det är bara ynka 6,7 kilo kvar.

Av martins-scribo - 19 februari 2017 20:09

I morse när jag vägde mig stannade vågen på 81,7 kilo. Det är så glädjande och skönt att få ett kvitto på att det verkligen funkar med min 5:2 diet. Jag kan inte minnas när jag vägde det senast. Så nu ikväll, firade jag lite för mig själv, med lite söt och uppfriskande mango. 


Sammanfattningsvis för fyra veckors 5:2 diet är följande, jag har gått ner 4,3 kilo. Det ger ett genomsnitt på 1,075 kilo i veckan. Inte dåligt om jag får säga det själv. 


Jag äter upp till 2200 kalorier, 5 dagar i veckan. Vissa dagar kommer jag inte upp till den tilldelade kvoten, men känner mig ändå mätt och belåten. 2 dagar i veckan äter jag endast 600 kalorier, men här kommer jag oftast upp till tilldelad kvot. En positiv bieffekt av min 5:2 diet är att jag lagt om kosten rätt rejält. Jag äter mer grönsaker och försöker även få in mer frukt i dieten. Jag äter fortfarande kött, men inte i den omfattningen som var förr. 


Förra gången som jag bantade ner mig till min målvikt på 75 kilo, för dryga 3,5 år sedan, åt jag endast färska grönsaker, kyckling och lax under ett antal månader. Ja jag åt så mycket lax att jag till slut fick avsmak för det. Nu skall jag ändå göra ett försök att få in det i min meny igen.

Av martins-scribo - 17 februari 2017 16:43

Så här i slutet av fjärde veckan med 5:2 ser jag äntligen resultat av min diet. I morse när jag vägde mig stannade vågen på 82,5 kilo. Det är en viktnedgång på 3,5 kilo på 4 veckor. Äntligen känner jag att det är på rätt väg med kilona. Jag kan inte se några direkt synliga tecken ännu av någon viktnedgång, men det kommer väl så småningom. Ser ändå fram emot den dag det syns, exempelvis i midjan på byxorna eller att man kan dra åt skärpet ytterligare ett hål.


Nu ser jag framåt, mot nästa 5:2 månad och den viktnedgång som väntar där. Jag har hittat den nivå som passar mig väldigt bra, både på fastedagarna och dom övriga dagarna. Det kör jag vidare på utan några justeringar i matintaget.

Av martins-scribo - 16 februari 2017 21:00

Det här med bantning och fastedagar är ingen lätt historia. Dagen har ju förflutit som vanligt, det vill säga, utan några större problem så länge jag jobbat. Hemma är det värre och svårare att värja sig från hungerkänslorna. Nu är det ju inte så att jag på något sätt ger efter och sätter mig och frossar mat å det grövsta. Snarare tvärtom, jag har ett mål att gå ner runt 10 kilo, det står fast och ges inte avkall på. Hungerkänslorna får vara, dock efter middagen, på dryga 200 kalorier, som bestod av ägg, gurka, tomat, rädisor och majs, var hungern stillad något. Nu runt 21, hade jag drygt 180 kalorier att frossa på. Var tvungen att äta lite på grund av min genuint äkta och brännande magkatarr. Det blev dryga 90 gram majs på runt 77 kalorier till Per Morbergs matprogram! Vet inte om det hjälper, men det är bättre än ingenting.

Av martins-scribo - 14 februari 2017 19:59

Veckans första fastedag på jobbet förflöt som vanligt, det vill säga, bra. Fördelen med fastan under jobb tiden är att man kan koncentrera sig på just jobbet och inte på hungern eller mat. Att förlägga fastedagarna under jobbveckan är således en klar fördel för mig på flera sätt. Ett är ju som jag nämner här ovan, alltså, tankarna på jobbet istället för mat. En annan fördel är att man kan unna sig lite belöningar på helgen, dock inom det fastslagna maxintaget för kalorierna. I mitt fall rör det ju sig om 2200 kalorier under en normal dag. 


Det känns som jag hittat min balans vad gäller intaget av föda under fastedagarna. Idag åt jag dagens första mål vid 11:30, en Nutrilett Rich Brownie Bar. Innan dess var det bara 2 koppar kaffe och vatten. När jag kom hem, blev det dagens andra mål med mat, min middag. Den bestod av 40 gram tomat, 60 gram gurka, 30 gram rädisor, 25 gram brieost och 2 stycken kokta ägg. Inte mycket kan tyckas, men fullgott och inom mina 600 kalorier jag skall äta max idag. Jag har till och med utrymme för lite yoghurt om en stund. Men mer än så blir det inte idag.


Tyvärr är väl allt inte frid och fröjd. Magen är som ett kassaskåp. Måste nog dricka mer vatten nu när jag lagt om kosten till mer fibrer och grönsaker. Nåväl, imorgon är en vanlig dag med ett lite större mat intag än idag. Sen fastedag igen på torsdag och sen helg med allt vad det innebär i bantningsvänlig god mat. Lördagens meny är för övrigt klar. Men det återkommer jag till på söndag.

Av martins-scribo - 12 februari 2017 17:01

I morse stod vågen på 82,7 kilo. Det är verkligen glädjande och gör mig än mer motiverad att fortsätta min 5:2 fasta för att nå min mål vikt på 75 kilo. På tre veckor har jag gått ner 3,3 kilo. 


Jag har lagt om kosten lite och känner att jag mår lite bättre av det både till kropp och själ. Nu blir det inga mer justeringar av mat eller motion. Känner att jag träffat rätt så som det är just nu.

Av martins-scribo - 11 februari 2017 15:57

Äntligen kan jag se lite positivt resultat av min 5:2 fasta. Igår fick jag min nya våg och jag kunde äntligen väga mig. Resultatet efter tre veckors 5:2 är, 2,6 kilos viktnedgång! Jag tycker det är fantastiskt och känner mig nu ännu mer motiverad att nå min målvikt på 75 kilo. Och håg tillåter jag mig då att släppa loss ett litet Göteborgst, - Faan va gött!

Ovido - Quiz & Flashcards