Alla inlägg under juni 2016

Het

Av martins-scribo - 26 juni 2016 11:24

 

Het

 

I huvudet känner jag tomhet;

Orden kommer ej med lätthet;

Skrivandet har nåtts av tröghet;


Kroppen visar tecken på seghet;

Orken på ojämnhet;

Muskler fulla av stelhet;


Kanske beror det på trötthet;

Men absolut inte slapphet;

Ej heller lathet;


Snart kommer tid av stillhet;

Med salta bads nyttighet;

Svensk naturs skönhet;


Nu finns primörers ljuvlighet;

Och menyers mångsidighet;

Borta är vinterns smaklöshet;

 

Vila är en välgörenhet;

Till och med en rättighet;

Rent av en mänsklighet;


Borta är vinterns färglöshet;

Naturens kalla nakenhet;

Och kylans nyckfullhet;


Snart är det tid för ledighet;

Med lata dagars välgörenhet;

Och kroppslig avspändhet;

 

Martin


Av martins-scribo - 25 juni 2016 11:02

Ibland får jag så konstiga kommentarer på mina inlägg. En del är bra och tänkvärda. Dom brukar jag publicera. Andra är minsta sagt underliga, ja vissa är rent av tragiska av olika anledningar. Dom vägrar jag att publicera. Jag har fått en del kommentarer med "sanningar", påståenden och konstaterande. Jag har fått lära mig följande, hur neutralt man än försöker skriva sitt inlägg, är det Alltid någon som har en avvikande åsikt och retar sig något enormt på detta.


Sen finns det ju dom som kommenterar något helt annat på inlägget. Kommentarerna man får har inte det minsta uns att göra med det man skrivit. Ibland är dom minst sagt häpnadsväckande. Som exempel, skriver jag något roligt som hänt under min ungdom, får jag en kommentar om hur synd det är om den person som just skrivit kommentaren på inlägget. 


Sen finns det ju kategorin av kommentarer som gärna anklagar än för både det ena och det andra. Ja, vad skall man säga här, mer än att dom uppenbarligen inte läser mina inlägg. 


Men jag tänker oförtrutet skriva vidare oavsett vilka kommentarer jag än får, sen får ju var och en tycka och tänka vad dom vill om det. 


Ha en fortsatt glad midsommar helg!

Av martins-scribo - 22 juni 2016 16:44

 

På morgonen anses jag vara asocial;

En sömndrucken människa helt utan tal;

För mig är arla morgon ett helvetes kval;


Viljan är att få kroppen sakta vaken;

Men jag stirrar mest tomt och andlöst naken;

Hör till dom som klassas bland morgonvraken;


Jag trivs ju bäst i min ensamhets lugna sfär;

Den som till kroppens naturliga uppvaknande bär;

Då ett snabbare förlopp då säkert på mig tär;


Därför väljer jag att inte prata;
Bättre att låta andra gnata;
Jag hör dom envist tjata;


Jag sitter ensam vid ett av borden;
Jag tittar upp mot den högljudda horden;
I min trötthets svåra vånda hör jag knappast orden;


Jag stirrar tomt i tidningens svarta rubriker;
Det enda jag hör är när dom vålsamt skriker;
Jag saknar ork för att komma med tystande repliker;


Men med var ljuva morgons kaffetår;
En vägg av högljudd sorl består;
Jag reser mig upp och går;

 

Martin

Av martins-scribo - 18 juni 2016 12:40

En dikt som jag skrev i mars 2014 och som jag tillägnade min dotter. Hötorgsrim, ja döm själva. För mig var det en tung tid då jag var tvungen att få skriva av mig. Så kom ihåg att det sägs, - I dom svåraste stunder, skrivs dom bästa av texter. Nu kanske det är att gå till ytterligheter med min dikt. Men i alla fall, här kommer den både på Engelska och Svenska. 


My dear child


"My dear child, just remember this, life is short and fragile;

Just a moment in time;

One day I will be gone and only exist as a fading memory;

But my dear child, do not be afraid;

Life is such and therefore I promise you;

 

I will be there and watch over you;

I will be in your heart and in your dreams;

Wherever you are and whatever you do;

I will walk by your side;

 

But my dear child, just remember this,

Our time is still together;

So take my hand and let's walk a while on this earth;

One day when you're older you will understand what I meant;

 

Now I am here and watch over you;

Still in your heart and in your dreams;

Therefore I promise you;

Wherever you are and whatever you do;

I will walk by your side;

 

But, my dear child,

Just remember this;

Life is short and fragile;

Just a moment in time;

 

When the time comes,

walk a while on this earth;

with your own children;

My dear child, promis me this;

 

Be close and watch over them;

Be in their hearts and in their dreams;

Wherever they are and whatever they do,

Go by their side."

 

Martin

 

På Svenska/ in Swedish

 

Mitt kära barn
 
"Mitt kära barn, kom ihåg detta, livet är kort och bräcklig;
Bara ett ögonblick i tiden;
En dag kommer jag att vara borta och endast existerar som ett bleknande minne;
Men kära barn, var inte rädd;
Livet är en sådan och därför lovar jag dig;
 
Jag kommer att vara där för att vaka över dig;
Jag kommer att vara i ditt hjärta och i dina drömmar;
Var du än är och vad du än gör;
Jag kommer att gå vid din sida;
 
Men kära barn, kom bara ihåg detta,
Vår tid är fortfarande tillsammans;
Så ta min hand och låt oss gå en stund på denna jord;
En dag när du blir äldre kommer du att förstå vad jag menade;
 
Nu är jag här och vaka över dig;
Fortfarande i ditt hjärta och i dina drömmar;
Därför lovar jag dig;
Var du än är och vad du än gör;
Kommer jag alltid att gå vid din sida;
 
Men, kära barn, kom bara ihåg;
Livet är kort och bräcklig;
Bara ett ögonblick i tiden;

När det är dags, gå en stund på jorden med dina egna barn;
Mitt kära barn, lova mig detta;
 
Var nära och vaka över dem;
Var i deras hjärtan och i deras drömmar;
Varhelst de är och vadhelst de gör,
Gå vid deras sida."


Martin

 

Av martins-scribo - 11 juni 2016 13:21

Ibland förvånas jag över hur vissa personers åsikter är det som skall gälla för allt och alla, inga undantag. Övertygelsen därom är så stark hos dessa individer att det inte finns minsta utrymme för argumentation för eller emot. Debatten är redan från början förlorad, om man ens orkar komma med ett inlägg emot. Jag personligen, tycker det är sorgligt att man inte kan respektera att andra människor har en helt eller delvis annan åsikt än den man själv har. Dessutom tycker jag det är näst intill tragiskt att man sedan försöker pådyvla ens egna åsikt, på någon med helt eller delvis annan uppfattning, som om det vore den enda rätta åsikten i världen. Men det mest ofattbara för mig är att, om du inte köper denna påtvingade övertygelse, har fått en ovän för livet.


Nog om det, var bara tvungen att få skriva av mig lite..........!?!


Av martins-scribo - 4 juni 2016 12:03

Nu så är min dator igång. Äntligen, säger jag bara. Efter massor av strul och en stor dos av frustration är min dator helt återställd och lite lättare om minnet. Jag behövde professionell hjälp med att få igång den igen, efter ett smärre haveri. Det visade sig att den inte uppdaterar Windows 10 också. Ja, det gällde även andra program naturligtvis. Men nu har samma person hjälpt mig även med detta problem. Så nu uppdaterar datorn som den skall. Det är ju viktigt för säkerheten.


Idag när jag satte mig ner för att anpassa datorn, passade jag på att ta bort program som jag inte har behov av. Detta gjorde min lilla dator lite lättare om minnet.


Det är ohyggligt med program med från början i nya Windows 10. "Många av dom är testa på i en månad program" Av dom visade det sig att jag inte behövde ett enda. Dumt nog valde jag att testa gratismånaden på McAFee eller ja, det var ju inte dumt så sett. Det var först efter det att gratismånaden tog slut som det blev dumt. Jag laddade ner ett gratis virus program från nätet och avinsallerade McAFee. Någonstans där krockade det program mässigt så till den milda grad att datorn havererade, totalt! Nu kör jag med befintligt skydd och webbläsare. 

Ovido - Quiz & Flashcards