Alla inlägg under november 2017

Av martins-scribo - 19 november 2017 10:55

I grunden är jag en oerhört vänlig, varm och generös människa som jobbar för mitt uppehälle och sköter min ekonomi. Jag tror gott om andra. I alla fall vill jag att andra skall uppfatta mig som sådan, sen om jag lyckas med det hela vägen ut är kanske för mycket att säga. Jag gör i alla fall vad jag kan för att uppfylla min egna självbild som vänlig, varm och generös. 


Men så ibland händer det, min självbild får sig en rejäl törn, som nu i veckan då mitt kontokortsnummer på något sätt blev allmän egendom på den Amerikanska kontinenten och säkert på någon av dom andra kontinenterna också. Då kände jag mig helt plötsligt inte så vänlig, varm och generös längre. Kände mig förnedrad. Jag till och med förbannade dessa människor, önskade dom till varmare platser i underjorden för att pinas i kokande svavel och lava i all evighet av den hornklädda med anhang. Plötsligt var jag arg, besviken och ledsen inombords. Har jag verkligen gått runt i 52 år på denna jord och varit så fruktansvärt naiv? Jag vill att svaret är nej på den frågan. Men till och med jag tvivlar ibland då allt ställs på sin spets. Tyvärr är sanningen den att det alltid kommer finnas samvetslösa människor, som inte drar sig det minsta, för att utnyttja andra människors svagheter, vänlighet, generositet eller egendom till egen vinning. 


Jag får försöka komma över detta och gå vidare. Med tiden gör jag väl det och tror kanske inte jag kommer att ändra på min grundinställning nämnvärt, den kommer nog vara den samma, det är nog mer så att jag kommer vara mer vaksam och tänka mig för, både en, två och tre gånger i fortsättningen. Nu vet jag att det förmodligen inte går att skydda sig mot allt och säkert inte helt mot denna typ av bedrägeri. Men jag skall sannerligen göra vad jag kan för att försvåra för dessa lägre stående kryp och vidriga parasiter. Kommer skaffa mig ett ID skydd som bevakar mina intressen.


Finally, in English;
To you who use other people's credit cards, credit card numbers, accounts, social security numbers and money without permission, I just want to say this, go to hell with you, your disgusting parasites. May you burn in sulfur and lava in the devil place forever and ever.

Av martins-scribo - 18 november 2017 10:56

Då har jag också blivit utsatt för ett kontokortsbedrägeri. Det är så overkligt när det händer, för att inte säga traumatiskt, det är ju bara något som man brukar läsa om eller höra andra råka ut för. Kunde verkligen inte tänka mig att jag skulle drabbas. I min naivitet har jag tänkt ungefär så här, - Vad är oddsen för att just jag skall bli drabbad? Jo du Martin, den var stor, fruktansvärt stor med facit i hand och verkligheten kom just ikapp mig. Bedrägeriet var på flera mindre poster, den totala summan på posterna hamnade på cirka 75000 kronor. Bedrägerierna utfördes främst i Colombia, USA och Kanada under en och samma dag, vad jag kan se nu i efterhand. 


Det var min bank som slog larm om att det var något i görningen som inte stämde. Jag uppmanades att omedelbart kontakta dom. Bedrägeriet hände nu i onsdags och min bank tog kontakt med mig under fredagen. Då hade dom redan stoppat alla utbetalningar från mitt konto. En eloge där till min bank. Det som var mest skrämmande var att jag inte hade en aning om vad som hade skett. När det gick upp för mig blev jag helt iskall. Det hade nämligen gått nästan en vecka sen jag sist använde mitt kontokort i samband med att jag handlade mat. 


I kontakten, via telefon, med banken, spärrades mitt kort direkt och jag fick frågan om jag märkt några konstiga aktiviteter på mitt konto. Fick motvilligt erkänna att jag inte ens visste att det skett. Jag hade inte kollat mitt konto under veckan. Efter att jag avslutat kontakten med min bank loggade jag in på mitt konto. Och mycket riktigt, där stod det klart och tydligt en massa dragningar som gjorts med diverse smått och gott.


Nu kommer jag att ändra lite på mina vanor och skaffa mig ett annat konto, med ett kopplat kreditkort, där jag för över dom pengarna som jag behöver för tillfället, vid till exempel ett inköp eller liknande. Det gör mig mindre sårbar och smällen blir inte så stor, då det kommer röra sig om mindre summor pengar, som kommer finnas på just det kontot.


Nu vill jag uppmana alla som läser detta att se över sina vanor vad gäller konto, kontokort och liknande. Var försiktiga hur ni behandlar koder och liknande. Dölj när ni slår in koderna, knappa inte in koden om någon står i din närhet, ryck i panelen på uttagsautomaten för att se om den är lös, gör inga uttag om ni misstänker att det är något skumt, köp ingen med kontokortsnumret via nätet eller via någon app. Om möjligt, skaffa dig ett skydd mot bedrägerier, spärra ditt personnummer och skydda ditt namn.


Och till sist, om jag ändå hade fått tag på er som gjorde mig detta! Hoppas vid gud och all poetisk rättvisa att ni själv blir drabbade av det ni gör mot andra, det vill säga, får era konton länsade eller att någon köper något, jävligt dyrt i ert namn och belastar er för detta! Det är ni sannerligen värda, era kryp. Ni är inget annat än vidriga skurkar och usla bedragare. Hur kan ni ens sova gott om nätterna? Har ni inga skamkänslor?

Ovido - Quiz & Flashcards