Alla inlägg under augusti 2016

Av martins-scribo - 28 augusti 2016 11:10

  Förra lördagen beställde jag mig en ny bil. Det blev en Polo 1,2 TSI, 90 Hk, på ett treårigt leasing avtal. Jag nappade på ett för mig fördelaktigt sommarerbjudande, som VW kör med fram till den sista September. Service och försäkring ingår. Skatten ligger på 360 spänn, min nuvarande bil har en skatt på över 1800 kr. En viss skillnad. Bara det gör ju att man beställer den bums. Bilen jag beställde har det mesta jag behöver som standard. Jag lade till ett larm och valde blå färg. Nu var ju detta inte direkt ett spontant hugg, utan det var något som jag har gått och grunnat på i minst ett halvår, om inte längre. Det var faktiskt först när vi åkte till VW, som för övrig var den sista i raden av bilfirmor jag ville kolla på, som jag mer eller mindre bestämde mig för vilken bil jag ville ha. Innan hade vi kollat på Renault Clio, Opel Corsa och Peugeot 208. Jag tyckte för övrigt att designen i Peugeot 208 var urläcker. Polon var inte långt efter i designen måste jag väl ändå medge. Polon var en pigg lite rackare att köra och precis lagom för mig och mina behov. Fick därefter med mig två leasing förslag hem att ta ställning till.


Så, efter diverse mailande fram och tillbaka med kompletterande frågor till den stackars bilförsäljaren på VW, åkte vi och skrev på avtalet i lördags. Och häromdagen fick jag mail om att min bil börjar byggas vecka 38. Därefter skall den genomgå en massa kvalitetstester innan den skeppas vidare till Sverige. Kanske dimper den ner hos min VW bilfirma under vecka 40 eller 41. Hur som, för mig gäller det att vara tålmodig och försöka ge mig till tåls. Det är ju inte så att jag sitter utan bil. Har ju min gamla 06:a Golf. Min gamla bil ja, den börjar bli lite luggsliten nu. Jag kommer lämnar den till VW när jag hämtar min nya. Några kronor skall jag väl få för den i alla fall. Räknar inte med jättesummor, men något måste den ju ge. 



Av martins-scribo - 4 augusti 2016 10:34

Hur roligt är inte det när folk verkligen engagerar sig i mina inlägg. Jag blir verkligen glad över det. Och faktiskt, till viss del, så tar jag åt mig av dom åsikter som läggs fram. Men för den delen är det inte sagt att jag ändrar på min egna åsikt eller dom kriterier som jag satt upp. Men för guds skull, sluta inte att kommentera. Gör inlägg och tyck till.


Och så var det ju det här med leasingbil. Jag känner att jag måste klargöra lite här. För det första, det är väldigt många om och men innan det ens går från ord till handling. Värt att notera här, det kanske inte blir något alls. Den bistra sanningen är att jag har en väldigt, väldigt, väldigt, väldigt, väldigt begränsad ram att hålla mig till, OM det överhuvudtaget blir aktuellt med leasingbil. För det andra, jag är mycket väl medveten om att min gamla lätt luggslitna, icke dammsugna (på ett bra tag, men är på gång) och nu mer, lite mindre rostiga (pågående rostbehandling) "skruttibangbang" bil, kanske är det alternativ som kommer gälla i första hand. Vad gäller min nuvarande bil så måste jag ändå tillstå att jag haft en oerhörd tur med denna bil. Det har inte varit mycket fel på den, än. Men jag vet ju med mig att detta lär komma. Och då kan det vara aktuellt att väga för och nackdelar, reparationskostnader mot leasingavtal. Och till sist, just nu åker jag omkring och kollar hos dom olika bilhandlarna för att bilda mig en uppfattning om leasing, för och nackdelar med detta, vad som finns i bilväg och för att det är roligt. Något annat är det inte just nu.


Igår var jag på mitt första inledande besök hos sjukgymnasten. Jag gick därifrån med en massa tankar och funderingar. Men också väldigt mycket hopp om att få den hjälp jag så väl behöver. 

Av martins-scribo - 2 augusti 2016 14:01

Då har jag lämnat ner "skruttibangbang" bilen till vår lokala Meca verkstad för lagning av höger bakdäck. Jag ber nu en stilla bön om att det går att plugga och att jag slipper köpa två nya däck på bakaxeln.


När jag skulle ha av punkadäcket så lossnade det naturligtvis inte. I alla fall inte utan ett rejält motstånd. Jag fick sätta mig på reservhjulet och bonka på med fötterna. Hela bilen stod och gungade oroväckande mycket på den lilla mini domkraften. Till slut gav däcket med sig och jag kunde hänga på reserven. Det ser förresten riktigt löjligt ut när reservdäcket sitter på. Det är ju bra och fyller absolut   sin funktion, men vad ynkligt det ser ut.    


Det är väl egentligen inget fel på min gamla rostiga och lätt luggslitna golf. Men man kommer till en viss punkt där man känner för något nytt, fräscht och glänsande ute på parkeringen. Något som man slipper underhålla för flera tusen vart år. Måste väl erkänna att jag ändå varit ganska förskonad från stora kostsamma reparationer hittills. Men faktum kvarstår, bilen är ju tio år gammal och det börjar bli mer och mer saker som måste åtgärdas. Konstigt vore väl annars.  


Sen en tid tillbaka har jag varit inne på att leasa en bil. Jag vill inte äga en bil mer, i alla fall inte för tillfället och just nu känns det ju som ett bra alternativ med privatleasing. Men vilken bil skall jag välja? VW? KIA? Renault? Peugeot? Någon av dessa lär det ju bli. För mig är inte märket så viktigt. För mig är det viktigast att jag känner mig tillfreds med mitt val. Dom flesta nya bilar idag är bra och leasar man en bil i tre år lär nog inga större fel inträffa. 


Jag har kommit fram till så här mycket i alla fall.

  1. En småbil.
  2. Försäkring i månadskostnaden.
  3. Klimatanläggning.
  4. Larm.
  5. Annan färg än den vita grundfärg alla kör med. 
  6. Färddator.

Jag får värka på det. "Skruttis" får hänga med ett lite tag till så får vi se hur det ligger till framåt sensommaren, hösten. Allt har ju sin tid. Jag vill inte hasta iväg in i något utan att ha bra på fötterna. Det dom allra flesta bilförsäljare gör när det gäller privat leasing är att man måste komma till dom. Man får alltså minimalt med information på nätet. Men jag har i alla fall kommit fram till ett antal bilar att kolla upp. Så det blir väl att köra runt till dom olika och se vad man får för alternativ. 

Skapa flashcards