Alla inlägg under mars 2017

Av martins-scribo - 30 mars 2017 17:18


Ego recuso tace


Vissa tycker mitt skrivande är katastrofalt;

Ja faktiskt, någon har omnämnt det som mentalt;

Att vända ut och in på sig själv massmedialt;

Kan ju bara betraktas som verkligt onormalt;


Själv tycker jag att det är fenomenalt;

Att få chansen att uttrycka mig verbalt;

Så för mig är det helt enkelt idealt;

Även om andra inte tycker det är optimalt;


Varför ses detta då som rent asocialt;

Att sitta hemma och skriva digitalt;

För detta är ju något jag själv har valt;

Att forma ord till meningar är ju genialt;


Illitterata avfärdar detta som något banalt;

Och påstår helt frankt att det är trivialt;

Dessa skriker högt och gutturalt;

- Detta är då rakt inget medialt;


- Vi skiter väl i om du minskar i vikt minimalt;

- Eller om du ätit kalorier maximalt;

- Du har ju misslyckats med ditt uppsåt kapitalt;

- Då intresset för ditt skrivande är svalt;


I denna kritik jag faktiskt struntar totalt;

För tanken är ju att gå från något kolossalt;

Till något fruktansvärt läckert och riktigt smalt;

I en vikt som för mig känns normalt.

 

Martin

Av martins-scribo - 25 mars 2017 11:35

Viktmässigt har det inte hänt så mycket under den gångna veckan. Jag har bara gått ner 0,2 kilo, från 79,8 till 79,6 kilo. Inget jätteras som det var i början. Men det är ändå en viktnedgång och det får jag ju vara nöjd med. Den totala viktminskningen är nu 6,4 kilo på nio veckor. Det blir ett genomsnitt på 0,7111 kilo i veckan. Även om det bara är 4,6 kilo till min målvikt så känns det väldigt avlägset just nu. Men först av allt måste jag nå mitt andra delmål och det är att stabilisera min vikt under 80 kilo. Det har jag inte gjort än. Pendlar just nu över och under 80 kilo om vart annat.

Av martins-scribo - 19 mars 2017 11:55

Filii Carissimi

 

Du är det finaste jag vet;

Det vackraste jag känner;

Den klokaste som finns:

Jag är så stolt över dig;


Dagen du kom till jorden;

Var den lyckligaste i mitt liv;

Ett litet under som låg i min famn;

Så vackert att jag saknade ord;


Första gången du sa pappa;

Kände glädjen ingen gräns;

Det var då jag förstod;

Att du är en del utav mig;

 

Martin

Av martins-scribo - 18 mars 2017 10:52

  För första gången på länge och då menar jag verkligen länge, är jag nere på en vikt under 80 kilo. Imorse stannade vågen på härliga 79,8 kilo. Det innebär att jag har nått det första av mina tre delmål som jag satte upp när jag började med min 5:2 diet. Nu skall jag försöka hålla mitt andra delmål och det är att stanna och stabiliseras under 80 kilo och så småningom nå mitt tredje och sista delmål, 75 kilo. 


Jag vill därmed passa på att slå ett slag för 5:2 dieten och på så vis skicka en tanke till dom som funderar på att ändra sina vanor och kanske gå ner i vikt. Testa gärna denna form av bantning. Utifrån min egna syn på detta så kan jag sammanfatta det så här, den enormt lilla ansträngning som det innebär för mig att köra dieten 2 dagar i veckan och sen hålla koll på dom övriga dagarnas intag av mat är knappt något besvär alls.


Men, det finns ju alltid ett men! Det är ju inte bara så att jag kör diet två dagar i veckan och sen börjar gå ner i vikt. Hela konceptet med 5:2 innebär ju att man måste ändrar på sina vanor. Man äter sundare, man har diet två dagar i veckan, man håller koll på kalori intaget dom övriga 5 dagar och man rör på sig i någon form. Att köra diet två dagar och därefter frossa i sig dom övriga dagarna och sen inte röra på sig vore att ljuga för sig själv. Det funkar inte, det måste till någon form av uppoffring och förändring av vanor. 


Värt att nämna. En studie som Karolinska Institutet har låtit göra på 5:2, visar på dom positiva effekterna som denna diet medför. 


Och stolt kan jag nu, efter åtta veckors 5:2 diet, se resultat både på mig själv, mina kläder och på min våg. Jag har totalt gått ner 6,2 kilo på 8 veckor och det ger mig ett genomsnitt på 0,775 kilo per vecka. Jag är stolt!

Av martins-scribo - 12 mars 2017 18:17

Denna veckan har jag bara gått ner ett halvt kilo. Viktnedgången går inte lika snabbt nu som dom första veckorna. Då låg jag på en genomsnittslig viktnedgång på dryga 9 hekto i veckan. Det har ju som synes minskat med nästan hälften, men det är ju fortfarande en viktnedgång. Min vikt ligger nu på 80,3 kilo. Jag hade en liten förhoppning om att gå ner under 80 kilo innan denna veckas slut, det vill säga idag, söndag, men så blev det ju inte. Men det gör inget, då jag med all säkerhet lär hamna under 80 kilo veckan som kommer, min åttonde 5:2 vecka.

Av martins-scribo - 8 mars 2017 17:09

I morse stannade vågen på 80,8 kilo. Jag har alltså gått ner hela 5,2 kilo på cirka 6,5 vecka. Det är bra tycker jag. Och det märks nu. Främst på mina kläder ochdå mina byxer i synnerhet. Nu sitter det inte åt i midjan längre. Gott som bara den måste jag säga. Snart har jag nått min första av tre milstolpar och det är 80 kilo. Den andra är att komma under 80 kilo och stanna där. Den tredje och sista är att nå min målvikt på 75 kilo.




Av martins-scribo - 5 mars 2017 09:12

Veckan som gått har inneburit en ny erfarenhet vad gäller 5:2 dieten för mig. Jag har endast gått ner 3 hekto på en vecka. Det är ett 6 hekto mindre än förgående veckor, då jag i genomsnitt gått ner 9 hekto per vecka. Dieten är den samma, 2 dagars fasta på tisdagar och torsdagar med max 600 kalorier per dag och 5 dagar normal ätande med 2200 kalorier per dag. Det är som om kroppen ger sig själv tid att vänja sig vid viktnedgången och håller emot vid nuvarande vikt. Men summa summarum för veckan, vikten stannade på 81,1 kilo och viktnedgången totalt är på 4,9 kilo.  

Ovido - Quiz & Flashcards