Alla inlägg under augusti 2020

Av martins-scribo - 4 augusti 2020 14:18

Den sista tiden har jag fått lära mig nya ord inom den ädla konsten att söka jobb. Innan hade jag aldrig ens hört talas om fraser som "Vad är din pitch" och "Connecta med". Eller ja, Connect vet jag ju vad det betyder, ansluta eller koppla. Så vi får anta att dom på något sätt vill att man skall ansluta till dom. Har faktiskt gjort detta på två jobbsajter, men ännu inte fått något svar. Säkert en dålig linje.


Men ordet pitch? Nä, ingen aning vad det betydde innan jag började med detta. När jag första gången fick frågan om "Vad är din pitch" satt jag där som en fåne och stirrade förvirrat på datorn. Vad tusan är en pitch? Jag fick snabbt fram min älskade sida för synonymer på datorn och skriver in ordet Pitch i rutan Ditt sökord och trycker på sök. Resultatet förvånar mig knappast, Inga synonymer hittades för din sökning. Menar du bitch eller pitcha? 

 

Det är väl ytterligare ett av alla dessa engelska ord som dom försvenskat, tänker jag. Öppnar raskt en sida för engelsk översättning, skriver in ordet pitch och trycker på översätt. Får mängder av förslag på betydelse av ordet, bland annat, torg, stämma, tonhöjd, försäljarsnack.


Jag återgår till sidan för synonymer och tittar på resultatet för min sökning där. Kan dom mena pitcha? Nä, så fel kan dom väl ändå inte skriva? Jag trycker i alla fall på ordet pitcha och får en förklaring till vad ordet betyder, sälja in. Nu är jag helt övertygad om att ordet är försvenskat.


Det börjar också bli tydligt för mig vad ordet, pitch har för innebörd. Jag skall alltså marknadsföra mig själv. Skriva något som sticker ut från mängden. Hur gör man det utan att låta bombastisk eller affekterad? Kan ju inte påstå att jag är direkt bekväm med att skriva om mig själv. Jag söker lite på nätet för att få råd om hur man skriver en pitch. En expert listar vad man skall ha med i den perfekta pitchen,


  1. Vem är du?
  2. Vilket problem kan du lösa?
  3. Hur skiljer du dig från dina konkurrenter?
  4. En fråga!

Perfekt, tänker jag. Men detta kommer inte bli lätt. Skall ändå göra ett försök att skriva min unika pitch. Går tillbaka till jobbsajten där pitchen skall skrivas. Börjar med att skriva vem jag är, vilka eventuella problem jag kan tänka mig att lösa och vad som eventuellt skulle kunna skilja mig från mängden. Jag funderar länge på vad för fråga jag kan tänka mig att ställa i min pitch. Bestämmer mig till sist att exkludera frågan.


”Hej mitt namn är Martin *………….*. Fyller *…* *……* hösten *………..* *…* med mera *………* *………..* har *………..….* *………* *………..* för *………….* *………* *………..* *…* *………….* *………* *………..* är *………….* *………* *………..* har*………….* *………* *………..* som bland annat *………* *………..* *………….* och *………..* *…* *………….* *………* eller *………* *………..* *…* *………….* jobbat med *………….* *………* *………..* med *………….* *………* *………….* *………* *………..* också *………….* *………* vill *………* *………..* tror *………….* *………* lång erfarenhet av *………* *………..* *…* *………….* *………* i olika omgångar”.

 

Jag korrekturläser texten och funderar lite på dom olika formuleringarna. Ändrar lite innan jag känner mig helt nöjd och trycker på Download. Inget händer! Trycker på Download igen. Samma resultat, inget händer! Men vad f..n, tänker jag. Surt söker jag igenom sidan i hopp om att hitta det eventuella felet. Min blick stannar plötsligt på en liten anspråkslös text som förkunnar att det endast får vara 140 tecken i min pitch, mellanslag inräknat. Jag har över 520!


Jag tittar på texten jag skrivit. Hur skall jag banta den med över 380 tecken? Det är ju omöjligt att få med något som ens är intressant eller än mindre sticker ut från mängden. Trött skriver jag en och en halv rad om vad jag jobbat som och med. Raderna säger egentligen ingenting som skulle kunna tas som unikt. Än mindre sticker det ut från mängden. Jag trycker ändå på Download och får texten, ”Tack för din uppdatering, vi skall nu komplettera din profil med den nya fakta vi fått.”

Av martins-scribo - 3 augusti 2020 14:45

Då var det måndag och jag sitter här igen, vid köksbordet, framför min dator. Det har verkligen varit skönt med ett par dagars distans från jobbsökandet, behövde det. Passade på att fira min frus födelsedag i lördags med god mat, dryck och tårta. 


Men även med distans, roterar det ju runt en hel del i kraniet på mig vad gäller jobbfrågan. Det behärskade, men ack så pådrivande paniktillståndet finns där ju hela tiden. Har kommit på mig själv, sittande i soffan när vi exempelvis kollat på en film, med att filosofera över nytt jobb. Tror det är ganska naturligt att jag kontemplerar en hel del över min sysselsättningssituation just nu. Det är ju en ganska central fråga då det gäller ens inkomst. 


Glädjande är ändå att det ser ut som det ökat avsevärt med lediga jobb efter semestrarna, framför allt på arbetsförmedlingens hemsida. Förra veckan var det kanske i genomsnitt mellan 35 - 40 lediga jobb ute. Nu är det, i skrivande stund nästan 80 stycken lediga jobb ute. Det är ju positivt, men tyvärr var ingen av jobben intressanta för mig för tillfället. Vi får se på sikt vad det innebär för mig. Jag hoppas att det skall dyka upp intressanta objekt att söka.

Ovido - Quiz & Flashcards