Direktlänk till inlägg 10 maj 2015

Dom senaste bilarna

Av martins-scribo - 10 maj 2015 11:09

I mina två inlägg, Min gamla Amazon och Mina andra bilar, har jag skrivit om bilar jag ägt i historien. Efter Vectran, som vi köpte när min dotter föddes, blev det en Volvo 940. En bra, säker och rymlig kontainer. Dock var den trist och dyr i drift att köra. Jag sålde den när bonusbilen flyttade hem till mig. Det var en trevlig SAAB 9000 som jag tyckte mycket om att köra. Tyvärr gick det illa för den bilen. Minns det så väl, det var en tidig morgon, jag var ledig från jobbet på förmiddagen för att besikta bilen. Sista dagen för ombesiktning faktiskt. Gick ut till parkeringen för att köra iväg. Väl där blev jag mer eller mindre stående och undrade i mitt stilla sinne var bilen var. Den var puts väck, stulen naturligtvis.


Den återfanns några dagar senare, som ett vrak, nerkörd och fördärvad till oigenkännlighet. För oss var det som en veritabel våldtäkt. Tyvärr är det nog så, lite till mans, att det är först när man själv blir drabbad, som man inser hur oerhört kränkande det är när man blir drabbad av något så vanligt som en bilstöld. 


För oss var ju detta en katastrof, vi stod utan bil och kunde inte ta oss någonstans, utan fick förlita oss på folks välvilja att låna oss en bil till matinköp med mera. Det höll ju inte i längden. Banken ställde upp med lån till en ny bil och valet föll på en fin rödmetallic SAAB 9-3:a. En av dom skönaste bilar jag kört och ägt. Älskade intriören med alla dess knappar och reglage. Det var som en dröm att sitta där i mörkret och det lyste så där fräckt från allt. Säkert tindrade mina ögon barnsligt av lycka inför allt detta lullull.


Familjen fick växtvärk då vi fick vår hund Tyson, även kallad Tassen. Det krävde naturligtvis en större bil, då vi tidvis hade tre barn och en hund att köra runt med. Snabbt kom vi fram till att vi behövde en rymlig och säker bil. Vi var och tittade på en del vrak i 20000 kronors klassen, men insåg snart att det inte gick att hitta något bra objekt. Till sist hittade vi en V70 ute i Tjuvkil, en privat säljare som kunde uppvisa papper på att minsta lilla repa var åtgärdad. När man frågade något om ditt eller datt, refererade han genast till den digra bunten av papper. 


Jag minns när hela familjen satte sig i bilen för en provtur. Den stank starkt av wonderbaum. Tänke väl inte så mycket på det då, bilen gick ju som en dröm. Vi var så glada för att det fanns en fungerande klimatanläggning i bilen. Detta behövdes ju för att vår nya familjemedlem skulle kunna åka med oss. Vi slog till och lade en handpenning på bilen.


För några år sedan sålde jag V70 och köpte mig en Golf. Vad jag hört så åker vår gamla V70 runt som firmabil i Göteborg. Min Golf? Ja den puttrar och går, än är väl bäst att tillägga. Lite rost som behövs åtgärdas nu i sommar.  


Som ni förstår har det ju ju blivit några stycken bilar genom åren, totalt nio stycken plus en bonusbil. Om man räknar med bonusbilen så har jag bytt bil var 3,2 år. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av martins-scribo - 11 februari 2023 12:30

  Varje minut släcks ett ljus på vår jord  Och en själ börjar vandrar utan mål I himlen gråter en ängel utan vingar För ett barn saknar skydd någonstans    Ett svagt litet ljus börjar glöda  Och en själ hittar vägen igen I himlen får ...

Av martins-scribo - 9 oktober 2022 11:53

Jag minns fortfarande min barndoms svala sommarmorgnar. Där rönn och hagtorn stod i blom och gräset var fullt av morgondagg. När jag satt i vår berså och njöt av dom behagliga dofterna från vårt syrenbusksnår. Där man från skogens gröna fond, k...

Av martins-scribo - 20 maj 2022 17:32

Åh dessa gubbar, det finns gubbar för allt, Gubbar som motar, gubbar som hotar. Gubbar som ljuger, gubbar som suger. Gubbar som specialopererar, gubbar som chockerar. Gubbar som nekar, gubbar som tvekar. Gubbar som propagerar, gubbar som agite...

Av martins-scribo - 18 april 2022 17:42

Scio, video, sentio "Jag vet, jag ser, jag känner" Martin ...

Av martins-scribo - 26 mars 2022 19:03

På morgonen anses jag vara asocial;En sömndrucken människa helt utan tal;För mig är arla morgon ett helvetes kval;Viljan är att få kroppen sakta vaken;Men jag stirrar mest tomt och andlöst naken;Hör till dom som klassas bland morgonvraken;Jag trivs j...

Ovido - Quiz & Flashcards