Direktlänk till inlägg 18 mars 2022

Fidelis amicus

Av martins-scribo - 18 mars 2022 17:25


Det fanns en gång en man som var oerhört voluminös om magen
Hur han än enträget försökte, kunde han inte se sin trognaste vän
Han utbrast, - Vad du än gör, ge inte upp, vi har mycket att giva än
Men kamraten hängde slappt om livet och kände sig mest bedragen
Vår man var förtvivlad och sökte tröst i bordets njutning
Med buken stinn av frossande intag, fick han äntligen ro till sinnet
Han somnade med oro i tanke, något hemskt som fick det att klia i skinnet
Mardrömmens plågande bilder visade på kamraten med nedåtlutning
Med svetten rinnande om pannan, vaknade vår man med det hemskaste av skri
- Herregud, detta kan inte vara sant, något måste göras akut
Med drömmens illavarlande öde åt kamraten tog vår man ett raskt beslut
- Jag skall bli som ung på nytt, för nu är det slut på detta hejdlösa frosseri
Efter månader av idogt svältande kunde han äntligen ge hän åt ett glädjetjut
För till sist, stolt och grann, kunde han se sin kamrat där nere precis som förut

Martin

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av martins-scribo - 11 februari 2023 12:30

  Varje minut släcks ett ljus på vår jord  Och en själ börjar vandrar utan mål I himlen gråter en ängel utan vingar För ett barn saknar skydd någonstans    Ett svagt litet ljus börjar glöda  Och en själ hittar vägen igen I himlen får ...

Av martins-scribo - 9 oktober 2022 11:53

Jag minns fortfarande min barndoms svala sommarmorgnar. Där rönn och hagtorn stod i blom och gräset var fullt av morgondagg. När jag satt i vår berså och njöt av dom behagliga dofterna från vårt syrenbusksnår. Där man från skogens gröna fond, k...

Av martins-scribo - 20 maj 2022 17:32

Åh dessa gubbar, det finns gubbar för allt, Gubbar som motar, gubbar som hotar. Gubbar som ljuger, gubbar som suger. Gubbar som specialopererar, gubbar som chockerar. Gubbar som nekar, gubbar som tvekar. Gubbar som propagerar, gubbar som agite...

Av martins-scribo - 18 april 2022 17:42

Scio, video, sentio "Jag vet, jag ser, jag känner" Martin ...

Av martins-scribo - 26 mars 2022 19:03

På morgonen anses jag vara asocial;En sömndrucken människa helt utan tal;För mig är arla morgon ett helvetes kval;Viljan är att få kroppen sakta vaken;Men jag stirrar mest tomt och andlöst naken;Hör till dom som klassas bland morgonvraken;Jag trivs j...

Ovido - Quiz & Flashcards