Direktlänk till inlägg 25 juli 2020

Jobbsök

Av martins-scribo - 25 juli 2020 13:39

Det är inte helt lätt att söka jobb, eller jo, det är faktiskt väldigt lätt att söka själva jobben som finns där ute. Man kan i princip söka alla jobb som dyker upp. Frågan är bara om det är någon ide? Vad jag menar är att det inte är så lätt att söka jobb som motsvarar eller matchar ens egna yrkeskompetens till 100%. Missförstå mig inte nu, jag har en ganska gedigen yrkeserfarenhet inom kvalité och produktion. Har jobbat inom industrin som maskinoperatör, kvalitetstekniker, projektledare och flödesledare i snart 37 år. Vad jag menar är att det skall kännas rätt i magen när man söker själva jobbet. Att söka ett jobb för sökandes skull känns inte bra. Hamnar man fel kan det få oanade konsekvenser.


Ni skall veta att det här är en jäkla omställning för mig att börja söka jobb efter så många år som yrkesarbetande. Jag har i princip jobbat hela mitt liv och har aldrig ställts inför liknande utmaning. Nu räknar jag inte dom fyra månaderna jag var arbetslös för 27 år sedan. Jag var yngre då, det kändes inte så här som det gör nu. Nej, den här gången är värre och väldigt skrämmande. Osäkerheten finns där ständigt närvarande. Man känner sig villrådig och utlämnad. Kanske man inte tror, men så är det. Tankarna på att söka nytt jobb är där hela tiden, dag och natt och det i sig är väldigt stressande. Man vill få det löst så fort som möjligt. Ibland känns det som man trampar vatten och inte kommer någonstans. Jag hoppas därför få mycket stöd och hjälp från Trygghetsrådet, TRR.


En annan sak som faktiskt gör mig rädd är att jag till hösten fyller 55 år. Ja, nu är jag ju inte rädd att fylla år, det är väl snarare så att jag känner en genuin rädsla för att jag kanske kommer att bli bortsållad i ett tidigt skede vid jobbansökningar på grund av min ålder. Om så är fallet, kommer det bli så mycket svårare att kanske få ett jobb. Jag hoppas naturligtvis att jag har fel och att det inte skall vara så, utan att jag får konkurrera på lika villkor med yngre kollegor som söker samma tjänst.


Trots detta vill jag försöka vända det till något positivt och att istället se det som en stor utmaning. Jag har faktiskt ställt upp ett mål och det är att försöka hitta ett jobb innan årsskiftet. Om jag får det tidigare är det bara ett plus. Ju fortare desto bättre. Har så mycket att ge yrkesmässigt ännu och tror verkligen starkt på att jag kan tillföra massor inom det jag faktiskt kan. Jag är fasen ingen trött gamling som väntar på pension!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av martins-scribo - 11 februari 2023 12:30

  Varje minut släcks ett ljus på vår jord  Och en själ börjar vandrar utan mål I himlen gråter en ängel utan vingar För ett barn saknar skydd någonstans    Ett svagt litet ljus börjar glöda  Och en själ hittar vägen igen I himlen får ...

Av martins-scribo - 9 oktober 2022 11:53

Jag minns fortfarande min barndoms svala sommarmorgnar. Där rönn och hagtorn stod i blom och gräset var fullt av morgondagg. När jag satt i vår berså och njöt av dom behagliga dofterna från vårt syrenbusksnår. Där man från skogens gröna fond, k...

Av martins-scribo - 20 maj 2022 17:32

Åh dessa gubbar, det finns gubbar för allt, Gubbar som motar, gubbar som hotar. Gubbar som ljuger, gubbar som suger. Gubbar som specialopererar, gubbar som chockerar. Gubbar som nekar, gubbar som tvekar. Gubbar som propagerar, gubbar som agite...

Av martins-scribo - 18 april 2022 17:42

Scio, video, sentio "Jag vet, jag ser, jag känner" Martin ...

Av martins-scribo - 26 mars 2022 19:03

På morgonen anses jag vara asocial;En sömndrucken människa helt utan tal;För mig är arla morgon ett helvetes kval;Viljan är att få kroppen sakta vaken;Men jag stirrar mest tomt och andlöst naken;Hör till dom som klassas bland morgonvraken;Jag trivs j...

Ovido - Quiz & Flashcards