Direktlänk till inlägg 17 mars 2018

Min blogg

Av martins-scribo - 17 mars 2018 10:51

Det är långt mellan inläggen nu. Sist jag skrev var 3:e februari. Det är inte för att jag inte längre vill skriva, utan det är snarare för att jag inte har något att skriva om. Det är noll inspiration just nu.


Den sista tiden har jag funderat mycket på vad jag skall göra med min blogg. Sådana djupa frågor som, - skall jag lägga ner den? Om inte, - vad skall jag i så fall skriva om? 


Än så länge har jag kommit fram till att det inte går att ha den i sin nuvarande form. En anonym skribent, som för en profillös blogg, och där inläggen i det närmsta lyser med sin frånvaro.


Egentligen vill jag sticka ut hakan rejält, dra upp ärmarna på tröjan, gnugga händerna, få den där galna blicken, vässa argumenten och börja skriva utav bara helvete om sånt som jag verkligen brinner för. Politik, litteratur, historia, sport, vetenskap, teknik, mat mm.


Men samtidigt, blir jag för kontroversiell så kommer jag att stöta mig med minst 50% - 60% av befolkningen, om inte mer. Å andra sidan, mothugg och påhopp är man ju rätt van vid när man bloggar. Men ändå, det är inte kul att bli kallad eller beskylld för både det ena och det andra. Kanske därför man vill vara så anonym man bara kan, men samtidigt begränsad i sitt skrivande. 


Värt att tänka på;


"Sverige har liksom de flesta andra demokratiska stater en skriven författning. I många länder kallas en sådan författning för konstitution, i vårt land grundlag. I Sverige har vi närmare bestämt fyra olika grundlagar, och det är i regeringsformen (RF) som de grundläggande principerna för det svenska styrelseskicket slås fast. I de flesta demokratier är yttrandefriheten garanterad i grundlag, så också i Sverige. Var och en är gentemot det allmänna tillförsäkrad yttrandefrihet, dvs. frihet att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor (2 kap. 1 § RF). I regeringsformens portalparagraf finns vidare det nära sambandet mellan det demokratiska styrelseskicket och yttrandefriheten tydligt formulerat: ”All offentlig makt utgår från folket. Den svenska folkstyrelsen bygger på fri åsiktsbildning och allmän och lika rösträtt” (1 kap. 1 § RF).


Inskränkningar av den generella yttrandefriheten kan göras i vanlig lag (grundlagsform krävs inte). Möjligheten att stifta sådana lagar är dock begränsad. En begränsning av bl.a yttrandefriheten får endast göras för att tillgodose ändamål som är godtagbara i ett demokratiskt samhälle och får inte gå utöver vad som är nödvändigt med hänsyn till det ändamål som har föranlett den. Begränsningen får inte heller sträcka sig så långt att den utgör ett hot mot den fria åsiktsbildningen såsom en av folkstyrelsens grundvalar. En begränsning får inte heller göras enbart på grund av politisk, religiös, kulturell eller annan åskådning (2 kap. 21 § andra stycket RF). Begränsningar förekommer i lag t.ex i form av regler om tystnadsplikt och i straffrättsliga bestämmelser om förtal och hets mot folkgrupp."

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av martins-scribo - 11 februari 2023 12:30

  Varje minut släcks ett ljus på vår jord  Och en själ börjar vandrar utan mål I himlen gråter en ängel utan vingar För ett barn saknar skydd någonstans    Ett svagt litet ljus börjar glöda  Och en själ hittar vägen igen I himlen får ...

Av martins-scribo - 9 oktober 2022 11:53

Jag minns fortfarande min barndoms svala sommarmorgnar. Där rönn och hagtorn stod i blom och gräset var fullt av morgondagg. När jag satt i vår berså och njöt av dom behagliga dofterna från vårt syrenbusksnår. Där man från skogens gröna fond, k...

Av martins-scribo - 20 maj 2022 17:32

Åh dessa gubbar, det finns gubbar för allt, Gubbar som motar, gubbar som hotar. Gubbar som ljuger, gubbar som suger. Gubbar som specialopererar, gubbar som chockerar. Gubbar som nekar, gubbar som tvekar. Gubbar som propagerar, gubbar som agite...

Av martins-scribo - 18 april 2022 17:42

Scio, video, sentio "Jag vet, jag ser, jag känner" Martin ...

Av martins-scribo - 26 mars 2022 19:03

På morgonen anses jag vara asocial;En sömndrucken människa helt utan tal;För mig är arla morgon ett helvetes kval;Viljan är att få kroppen sakta vaken;Men jag stirrar mest tomt och andlöst naken;Hör till dom som klassas bland morgonvraken;Jag trivs j...

Ovido - Quiz & Flashcards