Direktlänk till inlägg 22 april 2017

5:2, trettonde veckan, sammanfattning

Av martins-scribo - 22 april 2017 10:06

Jag får höra titt som tätt att det jag gör just nu, med 5:2 dieten, är väldigt imponerande. Imponerande på så sätt att jag orkar hålla på under så lång tid eller att jag kan leva på så lite som 600 kalorier, dom dagarna som jag har diet och dessutom jobbar.


Ja, det kanske är imponerande så tillvida att jag verkligen går ner i vikt. Men det hela handlar faktiskt en hel del om ren och skär vilja och en övervägande stor portion motivation. För utan viljan och motivation hade jag Aldrig kunnat genomföra det här. Det hade nog bara blivit ett halvhjärtat försök som sedan hade runnit ut i sanden.


Nej, för mig handlade det om "All in", allt eller inget. Jag var tvungen att ändra på en del för att komma till rätta med min övervikt. För det var just vad det var, övervikt. Man kan få det vad man vill genom att skoja bort det eller rent av förtränga och/ eller förringa det. Men faktum kvarstod för mig, jag var överviktig. Det spelade ingen roll hur mycket jag höll huvudet nerstoppat i sanden. Vikten ändrade sig inte för det.


Men den egentliga anledningen till varför jag började med min 5:2 diet var en förlovningsring. Det var där tankarna om en förändring började gro. Det avgörande steget som gjorde att jag började med dieten var en spegel vid ett tvättställ. 


Tabellen visar det BMI som är i dom olika viktklasserna. Jag vägde som mest 86 kilo och är 180 lång. Mitt BMI låg då på 26,5 vilket är övervikt. 


ViktBMIKlassifikation
under 52 kgunder 16Svår undervikt
52-55 kg16-17Måttlig undervikt
55-60 kg17-18,5Svag undervikt
60-81 kg18,5-25Normalvikt
81-97 kg25-30Övervikt
97-113 kg30-35Fetma grad 1
113-130 kg35-40Fetma grad 2
över 130 kgöver 40Fetma grad 3

I morse när jag vägde in mig låg min vikt på exakt 77 kilo. Detta innebär att jag nu har gått ner hela nio (9) kilo på tretton veckor. Det ger en genomsnittlig viktnedgång på 0,69 kilo i veckan. Det är bra och jag är väldigt nöjd med det resultatet. Inte bara för att jag gått ner nio kilo, utan för att jag börjar må bättre kroppsligt och till viss del även mentalt. Sen är det ju en kraftig bonus att jag numera även får plats i mina kläder.


För att återgå lite till BMI, så är det värt att nämna att jag just nu ligger på 23,8, det innebär att jag numera ligger på normalvikt. Nu har jag bara två kilo kvar till min målvikt. Fantastiskt måste jag säga. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av martins-scribo - 11 februari 2023 12:30

  Varje minut släcks ett ljus på vår jord  Och en själ börjar vandrar utan mål I himlen gråter en ängel utan vingar För ett barn saknar skydd någonstans    Ett svagt litet ljus börjar glöda  Och en själ hittar vägen igen I himlen får ...

Av martins-scribo - 9 oktober 2022 11:53

Jag minns fortfarande min barndoms svala sommarmorgnar. Där rönn och hagtorn stod i blom och gräset var fullt av morgondagg. När jag satt i vår berså och njöt av dom behagliga dofterna från vårt syrenbusksnår. Där man från skogens gröna fond, k...

Av martins-scribo - 20 maj 2022 17:32

Åh dessa gubbar, det finns gubbar för allt, Gubbar som motar, gubbar som hotar. Gubbar som ljuger, gubbar som suger. Gubbar som specialopererar, gubbar som chockerar. Gubbar som nekar, gubbar som tvekar. Gubbar som propagerar, gubbar som agite...

Av martins-scribo - 18 april 2022 17:42

Scio, video, sentio "Jag vet, jag ser, jag känner" Martin ...

Av martins-scribo - 26 mars 2022 19:03

På morgonen anses jag vara asocial;En sömndrucken människa helt utan tal;För mig är arla morgon ett helvetes kval;Viljan är att få kroppen sakta vaken;Men jag stirrar mest tomt och andlöst naken;Hör till dom som klassas bland morgonvraken;Jag trivs j...

Ovido - Quiz & Flashcards