Direktlänk till inlägg 25 februari 2017

5:2, femte veckan, summering

Av martins-scribo - 25 februari 2017 10:26

Min viktnedgång verkar ha stannat av något eller i alla fall så går det mycket trögare för tillfället. Vågen stannade på 81,5 kilo. Detta innebär att jag endast gått ner 2 hekto på en vecka, inte mycket kan tyckas, men det är ju dock en viktnedgång. Summa summarum för 5 veckors 5:2 är en viktnedgång på 4,5 kilo och det är bra. Nu kan jag ju till och med se och känna att jag faktiskt gått ner. 


Jag har faktiskt fått en fråga på vad jag skall göra när jag nått min målvikt. Skall jag sluta helt och tvärt med min 5:2 då och börja leva som jag gjorde innan. Njae, det kanske inte är så bra att släppa på allt och börja tugga i sig hejdlöst. Då skulle nog min 5:2 diet, som jag går igenom nu, kännas tämligen meningslös. Så svaret på den frågan är ganska enkelt. Nej, jag kommer inte avsluta min fasta, däremot kommer jag lägga om den, av den enkla anledningen att jag sakta vill vänja kroppen vid min nya vikt och mitt nya matintag. En viss nedtrappning bör nog alltid ske och därför kommer jag gå över till 6:1. Det vill säga, fasta en dag i veckan och kontroll på kalorierna dom övriga dagarna. Möjligt att jag släpper något på kaloriintaget dessa dagar. Vi får se hur det blir med det längre fram.


En annan fråga som jag fått är om jag verkligen behöver gå ner i vikt och varför. Jag som ser så smal ut, skall det verkligen vara nödvändigt. Jo, det är i allra högsta grad nödvändigt. Jag ÄR överviktig eller var överviktig till den längd och ålder som jag har.


Så här såg mina värden ut när jag vägde 86 kilo och innan 5:2 dieten startade;


Ditt BMI: 26,5 

UnderviktigIdealviktÖverviktFetma
< 1919-2526-30> 30


Din fettprocent: 27,4 %

NormalIdealviktÖvervikt
12 - 20%21 - 25%> 25%

Siffrorna talar sitt tydliga språk. Det är övervikt och således börjar jag närma mig högriskgruppen där övervikt är ett hälsoproblem.


Så här ser det ut för tillfället med en vikt på 81,5 kilo;


Ditt BMI: 25,2 

UnderviktigIdealviktÖverviktFetma
< 1919-2526-30> 30


Din fettprocent: 25,7 %

NormalIdealviktÖvervikt
12 - 20%21 - 25%> 25%

Fortfarande en bit kvar till idealvikt, men det är en bit på väg och det är bra. Står just nu mellan idealvikt och övervikt.


Så här skall det se ut när jag väger 75 kilo;


Ditt BMI: 23,1 

UnderviktigIdealviktÖverviktFetma
< 1919-2526-30> 30


Din fettprocent: 23,3 %

NormalIdealviktÖvervikt
12 - 20%21 - 25%> 25%

Alltså, det jag gjort är att lägga mig mitt i BMI:s idealvikt för män i min ålder och längd, det vill säga 75 kilo som målvikt.


Vad har jag lärt mig då på dessa 5 veckor som jag kan dela med mig av. Faktiskt en hel del och det kommer här.


  1. Sätt en målvikt som är realistisk och som står fast.
  2. Sätt en gräns på kaloriintaget som är något lägre en det normala dom övriga dagarna. I mitt fall skulle jag äta 2600 kalorier under icke fastedagar, jag valde istället ett något lägre intag på 2200 kalorier per dag. 
  3. Ät alla dom tilldelade kalorierna på fastedagarna, vare sig mer eller mindre, 600 för män och 500 för kvinnor.
  4. Om möjligt, lägg bägge fastedagarna under jobbveckan. I mitt fall har jag fastedagar på tisdag och torsdag. Varför? Jo för att det är lättare att genomföra fastan när tankarna är upptagna på jobb eller liknande.
  5. Drick mycket vatten på fastedagarna.
  6. Dela upp kaloriintaget under hela fastedagen för ett jämnt matintag över dagen.
  7. Ge inte efter för hungerkänslorna den första tiden när du fastar. Kroppen kommer att vänja sig så småningom. 
  8. Ät inget kraftigt efter klockan 18. Själv äter jag lite yoghurt på kvällen.
  9. Notera allt som äts och dricks. Det finns massor av bra, gratis appar att ta till som hjälpmedel.
  10. Skippa skräpmat.
  11. Rör på dig!
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av martins-scribo - 11 februari 2023 12:30

  Varje minut släcks ett ljus på vår jord  Och en själ börjar vandrar utan mål I himlen gråter en ängel utan vingar För ett barn saknar skydd någonstans    Ett svagt litet ljus börjar glöda  Och en själ hittar vägen igen I himlen får ...

Av martins-scribo - 9 oktober 2022 11:53

Jag minns fortfarande min barndoms svala sommarmorgnar. Där rönn och hagtorn stod i blom och gräset var fullt av morgondagg. När jag satt i vår berså och njöt av dom behagliga dofterna från vårt syrenbusksnår. Där man från skogens gröna fond, k...

Av martins-scribo - 20 maj 2022 17:32

Åh dessa gubbar, det finns gubbar för allt, Gubbar som motar, gubbar som hotar. Gubbar som ljuger, gubbar som suger. Gubbar som specialopererar, gubbar som chockerar. Gubbar som nekar, gubbar som tvekar. Gubbar som propagerar, gubbar som agite...

Av martins-scribo - 18 april 2022 17:42

Scio, video, sentio "Jag vet, jag ser, jag känner" Martin ...

Av martins-scribo - 26 mars 2022 19:03

På morgonen anses jag vara asocial;En sömndrucken människa helt utan tal;För mig är arla morgon ett helvetes kval;Viljan är att få kroppen sakta vaken;Men jag stirrar mest tomt och andlöst naken;Hör till dom som klassas bland morgonvraken;Jag trivs j...

Ovido - Quiz & Flashcards