Direktlänk till inlägg 4 februari 2017

Allmänt om 5:2, vad gäller mig

Av martins-scribo - 4 februari 2017 10:20

Häromdagen fick jag en fråga om jag gått ner något sen jag började med min 5:2. Mitt svar var följande, - Det kan jag inte tänka mig, jag har ju bara hållit på med min 5:2 diet i 2 veckor. Saken, eller snarare sanningen är den att jag inte vet. Har ingen våg. Jag kan heller inte tänka mig att jag skulle ha gått ner det allra minsta på två veckor. Faktum är att jag fortfarande känner mig lika svullen och gubbfet som innan och det, om något, är väl ett mått på hur långt jag faktiskt kommit i min strävan efter att känna mig tillfreds i min vikt. Okej, värt att nämna här är följande, det är inte så att jag är alarmerande överviktig, det är snarare så att jag tycker mig släpa omkring på 10 kilo för mycket runt magen just nu. Min vikt när jag startade var omkring 86 kilo och det är minst 10 - 11 kilo för mycket enligt mitt tycke. Jag trivs inte i den viktklassen alls och försöker nu göra något åt det. Men det som triggade igång detta var när jag gick förbi en stor spegel och såg mig själv i profil. Det såg ut som ett upp och nervänt päron med strutsben som var ute och gick. Då fick jag nog. Då kände jag att det var dags att agera. Så jag har satt min målvikt på 75 kilo. Där har jag känt mig mer tillfreds innan med tillvaron och det är dit jag skall. Och då är det i alla fall symmetri som är ute och går.


Och så frågan då till varför jag väljer en diet som 5:2? Det var inte helt självklart till en början. Men efter lite undersökning och faktaunderlag från nätet kändes det som ett rätt alternativ för mig. Varför? Jo, för att jag kan äta någorlunda normalt 5 dagar i veckan och fasta endast 2 dagar. Detta alternativ tilltalade mig så till den milda grad att det inte var någon större betänketid eller ens övervägande att välja något annat. Sen har jag ju sett på nära håll hur effektivt 5:2 faktiskt är. Man går ner i vikt, bara man behåller disciplinen och inte ger efter på fastedagarna. Till detta krävs då ytterligare en dimension och det är motion i någon form. För mig gäller det eller rättare sagt, skall det gälla, promenader. Just nu är det inte så att jag alltid är ute och går av den dumma anledningen att jag inte orkar. Jag vet, detta är ett urdumt svepskäl till varför jag inte går ut och promenerar, utan i stället väljer det sämre alternativet soffan. För mig går det i vågor med promenaderna och just nu är jag nere i en liten dalgång. Jag tar det lite pö om pö nu tills vidare.


Vad gäller dom övriga 5 dagarna med "normalt" ätande så har jag faktiskt koll på mitt kalori och matintag även här. Det normala kaloriintaget över en dag, för mig då, skall ligga på 2600 kalorier. Jag har valt att lägga mig på 2200 kalorier över en dag. Även här har jag då som synes dragit ner något på mina kalorier. Men detta betyder inte att jag valt bort att äta eller dricka gott. Det finns massor av recept med god mat att tillgå på nätet, så det är bara att söka efter det man tycker om. Själv blev jag sugen på Moussaka i går kväll. Det var ju min framflyttade fastedag då så jag drömde väl om mat i alla dess former kan jag tänka. Men faktum är att en portion på 300 gram av denna underbara grekiska rätt, endast ger 360 kalorier. Det tycker jag är en bra middag!


Till sist. Jag har en app i min "ifån" som jag följer upp vad jag äter till frukost, lunch, middag och mellanmål. Appen räknar av antal kalorier till det jag satt som mål för dagen. I appan finns det mesta i matväg inlagt i förväg att ta fram och redovisa. Här lägger jag även in hur lång tid jag gått och hur lång tid jag sovit. En bra hjälp att tillgå skulle jag vilja säga.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av martins-scribo - 11 februari 2023 12:30

  Varje minut släcks ett ljus på vår jord  Och en själ börjar vandrar utan mål I himlen gråter en ängel utan vingar För ett barn saknar skydd någonstans    Ett svagt litet ljus börjar glöda  Och en själ hittar vägen igen I himlen får ...

Av martins-scribo - 9 oktober 2022 11:53

Jag minns fortfarande min barndoms svala sommarmorgnar. Där rönn och hagtorn stod i blom och gräset var fullt av morgondagg. När jag satt i vår berså och njöt av dom behagliga dofterna från vårt syrenbusksnår. Där man från skogens gröna fond, k...

Av martins-scribo - 20 maj 2022 17:32

Åh dessa gubbar, det finns gubbar för allt, Gubbar som motar, gubbar som hotar. Gubbar som ljuger, gubbar som suger. Gubbar som specialopererar, gubbar som chockerar. Gubbar som nekar, gubbar som tvekar. Gubbar som propagerar, gubbar som agite...

Av martins-scribo - 18 april 2022 17:42

Scio, video, sentio "Jag vet, jag ser, jag känner" Martin ...

Av martins-scribo - 26 mars 2022 19:03

På morgonen anses jag vara asocial;En sömndrucken människa helt utan tal;För mig är arla morgon ett helvetes kval;Viljan är att få kroppen sakta vaken;Men jag stirrar mest tomt och andlöst naken;Hör till dom som klassas bland morgonvraken;Jag trivs j...

Ovido - Quiz & Flashcards