Direktlänk till inlägg 21 januari 2017

Min klocka

Av martins-scribo - 21 januari 2017 10:42

  Saken är den att jag går otroligt mycket över en dag. Sen jag köpte min Tomtom Spark3 klocka har jag kunnat hålla koll på hur mycket det faktiskt är. Man laddar ner en praktisk app till sin telefon och får all data där. Klockan komunicerar sedan med mobilen. Alltså, jag går i genomsnitt 8100 steg om dagen och det motsvarar en sträcka på 6,4 kilometer dagligen i genomsnitt. Inte dåligt. Och jag var rädd för att jag rörde mig för lite, det är jag inte längre. Men, säger jag då, det kan säkert bli mer och längre så småningom. Att vara ute och gå, minst en halvtimme var tillfälle för att få upp puls, har ju en bevisad positiv effekt på kroppen och psyket. Det var en period i mitt liv då jag praktiserade detta. Värt att nämna var ju att jag fått motion på recept också. Men fakum kvarstår, jag blev faktiskt bättre av det. 


Klockan är ju bra på flera andra sätt och det är att jag kan följa hur min sömn är över natten. Jag kan faktiskt se hur många störningsperioder jag har per natt. Hur långa perioder med sömn jag har och hur länge jag sovit. Nu är ju inte detta någon exakt vetenskap och det säger ju tillverkaren också. Men det är ju en liten fingervisning på hur mycket du faktiskt sover. Klockan mäter din puls också. Min kurva över en vardag ser ut som topografin på Hiamalaya. Upp och ner. Jag pendlar från låg till hög puls i ett. Det är väl bara på natten som jag mer eller mindre har en lugn kurva med låg puls. Tror nog att det är rätt vanligt i dagens samhälle. Så ser det ut för dom flesta människor idag. 


Tänk ändå vad man får ut av en klocka idag. Det är inte bara tid och dag som gäller nu för tiden. Nu kan du se hur du mår och hur mycket du rör dig. Bäva månne dom som tänker på att det var bättre förr. Då var en klocka en klocka, som man mätte tid med och en telefon var en telefon, med sladd som stod hemma. Men det är ju upp till var och en hur man vill ha det.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av martins-scribo - 11 februari 2023 12:30

  Varje minut släcks ett ljus på vår jord  Och en själ börjar vandrar utan mål I himlen gråter en ängel utan vingar För ett barn saknar skydd någonstans    Ett svagt litet ljus börjar glöda  Och en själ hittar vägen igen I himlen får ...

Av martins-scribo - 9 oktober 2022 11:53

Jag minns fortfarande min barndoms svala sommarmorgnar. Där rönn och hagtorn stod i blom och gräset var fullt av morgondagg. När jag satt i vår berså och njöt av dom behagliga dofterna från vårt syrenbusksnår. Där man från skogens gröna fond, k...

Av martins-scribo - 20 maj 2022 17:32

Åh dessa gubbar, det finns gubbar för allt, Gubbar som motar, gubbar som hotar. Gubbar som ljuger, gubbar som suger. Gubbar som specialopererar, gubbar som chockerar. Gubbar som nekar, gubbar som tvekar. Gubbar som propagerar, gubbar som agite...

Av martins-scribo - 18 april 2022 17:42

Scio, video, sentio "Jag vet, jag ser, jag känner" Martin ...

Av martins-scribo - 26 mars 2022 19:03

På morgonen anses jag vara asocial;En sömndrucken människa helt utan tal;För mig är arla morgon ett helvetes kval;Viljan är att få kroppen sakta vaken;Men jag stirrar mest tomt och andlöst naken;Hör till dom som klassas bland morgonvraken;Jag trivs j...

Ovido - Quiz & Flashcards