Direktlänk till inlägg 22 oktober 2016

Snart hämtar jag bilen

Av martins-scribo - 22 oktober 2016 10:52

Nu på fredag, den 28, hämtar jag min nya bil. Får väl stämma upp i ett litet blygsamt och diskret, Jippiee!


Jag har fått massor av frågor kring leasing och varför jag inte köpte den istället mm. Jag skall besvara dom frågorna nu. Vi kan börja med varför jag inte köpte den. Svaret är följande. Jag har ägt ett antal begagnade bilar med varierande status. Vissa har varit väldigt bra, som faktiskt hållit rätt länge utan direkt underhåll eller dyra reparationer till en början, andra har varit recondade vrak som säckat ihop efter någon månad och gjort djupa hål i min privatekonomi vid reparation. Så ett av skälen till varför jag valde en ny bil istället för en begagnad, är att jag vill undvika alla dessa recondade, glänsande, "jättefina" och överreklamerade vrak som är till salu överallt. Påföljden för dom alla är nästan alltid svindyra reparationer. Ett annat skäl till varför jag valde en ny bil, är skatten. Min nuvarande Golf 06 betalar jag nästan 1900 kronor om året. Min nya bil, som är miljöklassad, kommer jag att betala 360 kronor om året. En skillnad på 1500 kronor. Ett tredje skäl till varför jag valde just leasing är att jag helt enkelt inte hade kontantinsatsen som måste till vid bilköp. 


Med detta i minne var det bara för mig att hitta den bil och det leasing avtalet som passade mig bäst. Jag satte mig ner och skrev en lista på saker som jag ville att avtalet skulle innehålla. Som exempel, det skulle vara en småbil, annan färg än vit (alla leasingbilar är i grundutförandet vita, i vissa fall är det en annan färg om man kommer ihåg att fråga), det skulle vara minst en AC i bilen, larm och försäkringen skulle ingå i avtalet mm. Vi åkte runt och kollade på ett antal bilar som var tänkbara. Den sista bilen vi kollade på var en Polo. VW hade en sommar kampanj och hade slängt med lite extra i bilarna. Inte mycket, men ändå. Jag fick med mig ett antal förslag hem och satte mig ner och funderade. Peugeot, Opel, Renault eller VW? Ja resten vet ni ju. För mig innebär leasingen att jag inte kommer behöva besiktiga den, det ingår service och försäkring i avtalet. Vid eventuella fel, som jag inte åsamkat, kör jag bara in bilen till VW.


Efter år av Android och Samsung valde jag att testa något nytt. Förra helgen beställde jag mig en Iphone 6S. Är rätt så nöjd faktiskt. Har väl lite svårt för hur den fungerar, men det lär man sig rätt snabbt. Kul med lite nytt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av martins-scribo - 11 februari 2023 12:30

  Varje minut släcks ett ljus på vår jord  Och en själ börjar vandrar utan mål I himlen gråter en ängel utan vingar För ett barn saknar skydd någonstans    Ett svagt litet ljus börjar glöda  Och en själ hittar vägen igen I himlen får ...

Av martins-scribo - 9 oktober 2022 11:53

Jag minns fortfarande min barndoms svala sommarmorgnar. Där rönn och hagtorn stod i blom och gräset var fullt av morgondagg. När jag satt i vår berså och njöt av dom behagliga dofterna från vårt syrenbusksnår. Där man från skogens gröna fond, k...

Av martins-scribo - 20 maj 2022 17:32

Åh dessa gubbar, det finns gubbar för allt, Gubbar som motar, gubbar som hotar. Gubbar som ljuger, gubbar som suger. Gubbar som specialopererar, gubbar som chockerar. Gubbar som nekar, gubbar som tvekar. Gubbar som propagerar, gubbar som agite...

Av martins-scribo - 18 april 2022 17:42

Scio, video, sentio "Jag vet, jag ser, jag känner" Martin ...

Av martins-scribo - 26 mars 2022 19:03

På morgonen anses jag vara asocial;En sömndrucken människa helt utan tal;För mig är arla morgon ett helvetes kval;Viljan är att få kroppen sakta vaken;Men jag stirrar mest tomt och andlöst naken;Hör till dom som klassas bland morgonvraken;Jag trivs j...

Ovido - Quiz & Flashcards