Direktlänk till inlägg 2 augusti 2016

Leasing?

Av martins-scribo - 2 augusti 2016 14:01

Då har jag lämnat ner "skruttibangbang" bilen till vår lokala Meca verkstad för lagning av höger bakdäck. Jag ber nu en stilla bön om att det går att plugga och att jag slipper köpa två nya däck på bakaxeln.


När jag skulle ha av punkadäcket så lossnade det naturligtvis inte. I alla fall inte utan ett rejält motstånd. Jag fick sätta mig på reservhjulet och bonka på med fötterna. Hela bilen stod och gungade oroväckande mycket på den lilla mini domkraften. Till slut gav däcket med sig och jag kunde hänga på reserven. Det ser förresten riktigt löjligt ut när reservdäcket sitter på. Det är ju bra och fyller absolut   sin funktion, men vad ynkligt det ser ut.    


Det är väl egentligen inget fel på min gamla rostiga och lätt luggslitna golf. Men man kommer till en viss punkt där man känner för något nytt, fräscht och glänsande ute på parkeringen. Något som man slipper underhålla för flera tusen vart år. Måste väl erkänna att jag ändå varit ganska förskonad från stora kostsamma reparationer hittills. Men faktum kvarstår, bilen är ju tio år gammal och det börjar bli mer och mer saker som måste åtgärdas. Konstigt vore väl annars.  


Sen en tid tillbaka har jag varit inne på att leasa en bil. Jag vill inte äga en bil mer, i alla fall inte för tillfället och just nu känns det ju som ett bra alternativ med privatleasing. Men vilken bil skall jag välja? VW? KIA? Renault? Peugeot? Någon av dessa lär det ju bli. För mig är inte märket så viktigt. För mig är det viktigast att jag känner mig tillfreds med mitt val. Dom flesta nya bilar idag är bra och leasar man en bil i tre år lär nog inga större fel inträffa. 


Jag har kommit fram till så här mycket i alla fall.

  1. En småbil.
  2. Försäkring i månadskostnaden.
  3. Klimatanläggning.
  4. Larm.
  5. Annan färg än den vita grundfärg alla kör med. 
  6. Färddator.

Jag får värka på det. "Skruttis" får hänga med ett lite tag till så får vi se hur det ligger till framåt sensommaren, hösten. Allt har ju sin tid. Jag vill inte hasta iväg in i något utan att ha bra på fötterna. Det dom allra flesta bilförsäljare gör när det gäller privat leasing är att man måste komma till dom. Man får alltså minimalt med information på nätet. Men jag har i alla fall kommit fram till ett antal bilar att kolla upp. Så det blir väl att köra runt till dom olika och se vad man får för alternativ. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av martins-scribo - 11 februari 2023 12:30

  Varje minut släcks ett ljus på vår jord  Och en själ börjar vandrar utan mål I himlen gråter en ängel utan vingar För ett barn saknar skydd någonstans    Ett svagt litet ljus börjar glöda  Och en själ hittar vägen igen I himlen får ...

Av martins-scribo - 9 oktober 2022 11:53

Jag minns fortfarande min barndoms svala sommarmorgnar. Där rönn och hagtorn stod i blom och gräset var fullt av morgondagg. När jag satt i vår berså och njöt av dom behagliga dofterna från vårt syrenbusksnår. Där man från skogens gröna fond, k...

Av martins-scribo - 20 maj 2022 17:32

Åh dessa gubbar, det finns gubbar för allt, Gubbar som motar, gubbar som hotar. Gubbar som ljuger, gubbar som suger. Gubbar som specialopererar, gubbar som chockerar. Gubbar som nekar, gubbar som tvekar. Gubbar som propagerar, gubbar som agite...

Av martins-scribo - 18 april 2022 17:42

Scio, video, sentio "Jag vet, jag ser, jag känner" Martin ...

Av martins-scribo - 26 mars 2022 19:03

På morgonen anses jag vara asocial;En sömndrucken människa helt utan tal;För mig är arla morgon ett helvetes kval;Viljan är att få kroppen sakta vaken;Men jag stirrar mest tomt och andlöst naken;Hör till dom som klassas bland morgonvraken;Jag trivs j...

Ovido - Quiz & Flashcards