Direktlänk till inlägg 14 maj 2015

Mitt nya växthus.

Av martins-scribo - 14 maj 2015 13:07

  Igår eftermiddag fick jag så äntligen mitt balkongväxthus levererat till mig. Paketet som budkillen levererade till min dörr var enormt och i stil med dom man brukar få på IKEA. Enda skillnaden mot dom man får på IKEA, var att detta saknades minsta spår av alla dom förpackningsskydd som IKEA kör med. Ni vet det som man blir så fruktansvärt irriterad på att packa upp och sen, när man är klar, ta hand om. Men jag är faktiskt beredd att tänka om till viss del. Det är nog en klok tanke att skydda godset. I mitt paket jag fick var allt nertryckt i kartongen som det var och skramlade runt. Inget av godset låg säkrat i kartongen. Dåligt tycker jag.


  Då jag inte orkade att ställa mig med monteringen igår kväll, tänkte jag att det gör jag snabbt imorgon. Kunde inte ha mer fel, det tog mig flera timmar att göra själv. Dels för att ritningen var löjligt svår att tyda och dels för att jag fick skruva allt för hand. Efter en stunds svordomar över den idiotiska ritningen kunde jag äntligen tyda vad dom faktiskt menade. Det var inte självklart, men när jag väl kom på det, var det ganska logiskt. Man skulle börja med sidorna och hyllplanen och därefter gick allt av sig själv med bakstycket, staget på framsidan, luckan och till sist dörrarna. Och här kommer ett litet tips till er som tänker införskaffa ett likadant. Skruva inte fast mitten hyllan. Det är bra att kunna ta ut den om växterna som odlas är höga, på så sätt får man ju extra växthöjd.


Själv skall jag plantera chili, tomat och gurka i botten på mitt växthus, dom blir upp emot en halvmeter höga. Blir dom högre får jag väl anpassa växterna. Vidare skall jag ha timjan, basilika, rosmarin och persilja hade jag tänkt. Hittade ingen bra oregano i år. Får ta det nästa år istället. Alla dessa växter trivs ju i soliga lägen. På min balkong kan dom bada i sol, den ligger på från tidig till sen eftermiddag. 


Lite bilder på själva monteringsförloppet och som avslutning, en bild på från balkongen.


             

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av martins-scribo - 11 februari 2023 12:30

  Varje minut släcks ett ljus på vår jord  Och en själ börjar vandrar utan mål I himlen gråter en ängel utan vingar För ett barn saknar skydd någonstans    Ett svagt litet ljus börjar glöda  Och en själ hittar vägen igen I himlen får ...

Av martins-scribo - 9 oktober 2022 11:53

Jag minns fortfarande min barndoms svala sommarmorgnar. Där rönn och hagtorn stod i blom och gräset var fullt av morgondagg. När jag satt i vår berså och njöt av dom behagliga dofterna från vårt syrenbusksnår. Där man från skogens gröna fond, k...

Av martins-scribo - 20 maj 2022 17:32

Åh dessa gubbar, det finns gubbar för allt, Gubbar som motar, gubbar som hotar. Gubbar som ljuger, gubbar som suger. Gubbar som specialopererar, gubbar som chockerar. Gubbar som nekar, gubbar som tvekar. Gubbar som propagerar, gubbar som agite...

Av martins-scribo - 18 april 2022 17:42

Scio, video, sentio "Jag vet, jag ser, jag känner" Martin ...

Av martins-scribo - 26 mars 2022 19:03

På morgonen anses jag vara asocial;En sömndrucken människa helt utan tal;För mig är arla morgon ett helvetes kval;Viljan är att få kroppen sakta vaken;Men jag stirrar mest tomt och andlöst naken;Hör till dom som klassas bland morgonvraken;Jag trivs j...

Ovido - Quiz & Flashcards