Direktlänk till inlägg 23 maj 2014

Ensamma själar.

Av martins-scribo - 23 maj 2014 14:44

  Jag vill inte vara en bland andra ensamma själar i detta land, en ensam individ i en sorgsen och trist statistik. Jag som är en människa av kött och blod och som vilken människa som helst har jag känslor och söker därför trygghet och närhet som en sådan. Inget konstigt med det, det gör vi alla på ett eller annat sätt. Det är bara trist att veta att man då tillhör en för mig icke exklusiv skara av tre kvarts miljon män i detta land som lever sitt liv själva. Nej vet ni vad, jag föredrar tvåsamhet före ensamhet. Men just nu, för att försöka finna mig själv och mitt inre lugn, måste ensamheten få råda före tvåsamheten. Livet är bra konstigt, det jag föredrar få tillsvidare ge efter för det jag känner en stark motvilja till.  


Även om jag just nu söker ensamheten, så kan den på sitt vis vara väldigt jobbig. Men det är något som jag måste gå igenom. Det är ju en del i processen eller dom olika faserna som det så fint heter. 


Hittade en dikt på nätet som jag tycker mycket om, den finns i en original version på engelska och en översatt version på svenska. Börjar med den engelska och där efter den svenska som är fritt översatt. Författaren är för övrigt okänd.


"I wish for you comfort on difficult days;

smiles when sadness intrudes;

rainbows to follow the clouds;

laughter to kiss your lips;

sunset to warm you hart;


gentle hugs when spirit sag;

friendship to brighten your being;

beauty for your eyes to see;

confidence for when you doubt;


faith so that you can believe;

courage to knew yourself;

patience to accept the truth;

and love to complete your life."



Jag önskar dig tröst när livet är svårt;

leende när sorgen tränger sig på;

en regnbåge bakom varje moln;

skratt som trillar över dina läppar;


solnedgångar som kan värma ditt hjärta;

ömma kramar när du är nedstämd;

vänskap som förgyller ditt liv;

skönhet för dina ögon att se på;


självförtroende för de gånger du tvivlar;

hopp för dig att orka;

mod att känna dig själv;

tålamod att ta livet som det är;

och kärlek som gör ditt liv komplett.


 
 
Ingen bild

Magdan

24 maj 2014 21:12

Jättefin dikt!!!-det är jag som skrivit den,hehe-skojar bara, men fin var den.
Men varför skriver du att du tillhör en "icke exklusiv" skara???
Det kan vara mycket lyx med att leva själv även om man föredrar tvåsamheten kanske...
Du kan göra precis vad du vill, när du vill o hur du vill, utan hänsyn till din partner som du inte har just nu...
Ta vara på den friheten istället...-det ska jag göra*L*
Förr eller senare är du fast igen...i fällan eller klistret,hmmm

(måste bara tillägga att jag tycker du skriver bra trots nedstämdheten eller kanske tack vare..)

martins-scribo

24 maj 2014 22:43

Får väl börja med att säga tack för att du tycker jag skriver bra. Sen, för mig är ensamheten inget jag strävar efter, därför skrev jag "en icke exklusiv skara". Jag vet att det har sina fördelar att vara själv och som det är nu är det något som jag får praktisera, vare sig jag vill eller inte, att göra vad jag vill, när jag vill och hur jag vill. Om jag blir fast igen eller inte får framtiden utvisa. Just nu är det jag själv som gäller. Jag har som du säkert förstår ett stort behov av att uttrycka mig i ord. Det sägs att stora verk har uppkommit på grund av nedstämdhet. För mig är det ett tillfälligt tillstånd som jag är på väg ur.

 
MiaMIaMIa

MiaMIaMIa

23 augusti 2014 21:06

En fin dikt m.m

http://miamiamia.bloggplatsen.se

martins-scribo

23 augusti 2014 22:59

Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av martins-scribo - 11 februari 2023 12:30

  Varje minut släcks ett ljus på vår jord  Och en själ börjar vandrar utan mål I himlen gråter en ängel utan vingar För ett barn saknar skydd någonstans    Ett svagt litet ljus börjar glöda  Och en själ hittar vägen igen I himlen får ...

Av martins-scribo - 9 oktober 2022 11:53

Jag minns fortfarande min barndoms svala sommarmorgnar. Där rönn och hagtorn stod i blom och gräset var fullt av morgondagg. När jag satt i vår berså och njöt av dom behagliga dofterna från vårt syrenbusksnår. Där man från skogens gröna fond, k...

Av martins-scribo - 20 maj 2022 17:32

Åh dessa gubbar, det finns gubbar för allt, Gubbar som motar, gubbar som hotar. Gubbar som ljuger, gubbar som suger. Gubbar som specialopererar, gubbar som chockerar. Gubbar som nekar, gubbar som tvekar. Gubbar som propagerar, gubbar som agite...

Av martins-scribo - 18 april 2022 17:42

Scio, video, sentio "Jag vet, jag ser, jag känner" Martin ...

Av martins-scribo - 26 mars 2022 19:03

På morgonen anses jag vara asocial;En sömndrucken människa helt utan tal;För mig är arla morgon ett helvetes kval;Viljan är att få kroppen sakta vaken;Men jag stirrar mest tomt och andlöst naken;Hör till dom som klassas bland morgonvraken;Jag trivs j...

Ovido - Quiz & Flashcards