Direktlänk till inlägg 21 april 2014

Statoil.

Av martins-scribo - 21 april 2014 10:43

Det är en konst att få ner så mycket som möjligt i en flyttkartong. Utrymmet är ju begränsat som säker alla vet, men man förvånas var gång hur mycket man verkligen får ner i dessa flyttkartonger. Sen är det ju alltid frågan om vikt, det står max 30 kilo på kartongerna. Det är nog något som jag överskridit med råge på vissa av mina kartonger. Men denna gång har jag ju inte packat ner några böcker i kartongerna i alla fall, något jag alltid gjort innan. Då har man ju heller knappt kunnat marklyfta dom. Bättre då att undvika det denna gången tänket jag. Böckerna har jag istället lagt ner i 7 stycken vanliga ICA pappers påsar. Jag har inte mer böcker än så för tillfället. Tänkte jag skulle köra en hel del i bilen dagarna innan den stora flytten.


Igår eftermiddag när jag var på väg in till stan, tänkte jag att jag skulle passa på att tanka bilen på Statoil, Hjällbovägen. Jag fick sitta i kö en stund innan, en stor kille med en lika stor BMW stod i vägen. Irriterat väntade jag på att han skulle flytta på sig. Han hade ju ställt sig så där lite emellan så man inte kunde ställa bilen för att tanka. Han hade ju inte direkt bråttom heller. Men till slut kom han iväg. Väl framme vid pumpen gjorde jag som så många gånger förr, jag tog fram min plånbok, öppnade tanklocket inne i bilen, av med tanklocket utanför bilen, fram med Statoil kortet, samma rutin som alltid med andra ord. Men, här stoppar likheterna, för när jag skulle slå koden var det blankt, totalt rent i grötfatet. Jag kom fan inte ihåg koden. Jag testade en kod jag trodde det var, ett stort fett FEL KOD kom upp på displayen. Där stod jag som ett fån och fick trycka på avbryt för att få mitt kort. Killen i bilen bakom mig blängde folkilsket när jag snabbt skruvade på locket och stängde luckan till tanken. Han undrade nog vad fasiken jag sysslade med när jag självsäkert två minuter innan hade hoppat ut och öppnat locket för att tanka. Jag smet snabbt iväg.


När jag åkte genom Kortedala kretsade mina tankar irreterande nog kring koden. Kunde ju inte släppa tanken på hur jag kunde glömma en kod jag slagit in hundratals gånger innan. Hur mycket jag än tänkte på det så kunde jag inte komma på den dumma J-A koden. Jag blev rädd och fantasin börjar skena. Börjar jag bli senil? Eller vad tusan är det som händer med mig. Mina tankar skingrades snabbt när jag fick släppa en person över gatan, vid stoppljusen på Tideräkningsgatan, samtidigt svängde det upp en polisbil när personen gick över gatan. Man vill ju inte bryta mot lagen. På väg ner för backen till den stora rondellen vid Almanacksvägen får jag se polisbilen med fullt blåljus i backspegeln. Jag blir iskall, tankarna på bensin incidenten kommer tillbaka. - Dom trodde väl inte att jag smet från bensin notan, hann jag tänka. Stressad kör jag in i rondellen och svänger upp mot Bergsjön. Polisbilen ligger som slickad i röven på mig. Nu jävlar tänker jag, nu blir det tidernas arresterande med prejning av vägen, dragna pistoler och knutna händer runt nacken liggande på vägen. Ser mig själv sittande i hårda förhör med en lampa riktad i ögonen hos polisen. Jag kör lite försiktigt till höger inne i rondellen, oroligt tittar jag efter polisbilen. Den kör upp jämsides, polisen på passagerar sidan glor lojt på mig innan dom drar förbi med en jävla fart, precis där det blir tvåfiligt. Dom försvinner ur mitt synfält i backkrönet.


Ja fy tusan, så kan det gå till en vanlig söndag runt påsk. Nu skall jag packa lite innan jag skall iväg och handla. Eller om jag gör tvärtom. Kanske bättre när jag tänker på det.        

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av martins-scribo - 11 februari 2023 12:30

  Varje minut släcks ett ljus på vår jord  Och en själ börjar vandrar utan mål I himlen gråter en ängel utan vingar För ett barn saknar skydd någonstans    Ett svagt litet ljus börjar glöda  Och en själ hittar vägen igen I himlen får ...

Av martins-scribo - 9 oktober 2022 11:53

Jag minns fortfarande min barndoms svala sommarmorgnar. Där rönn och hagtorn stod i blom och gräset var fullt av morgondagg. När jag satt i vår berså och njöt av dom behagliga dofterna från vårt syrenbusksnår. Där man från skogens gröna fond, k...

Av martins-scribo - 20 maj 2022 17:32

Åh dessa gubbar, det finns gubbar för allt, Gubbar som motar, gubbar som hotar. Gubbar som ljuger, gubbar som suger. Gubbar som specialopererar, gubbar som chockerar. Gubbar som nekar, gubbar som tvekar. Gubbar som propagerar, gubbar som agite...

Av martins-scribo - 18 april 2022 17:42

Scio, video, sentio "Jag vet, jag ser, jag känner" Martin ...

Av martins-scribo - 26 mars 2022 19:03

På morgonen anses jag vara asocial;En sömndrucken människa helt utan tal;För mig är arla morgon ett helvetes kval;Viljan är att få kroppen sakta vaken;Men jag stirrar mest tomt och andlöst naken;Hör till dom som klassas bland morgonvraken;Jag trivs j...

Ovido - Quiz & Flashcards