Direktlänk till inlägg 27 januari 2018

Reflektion

Av martins-scribo - 27 januari 2018 10:54

Det finns dom som anser att det som sker i livet har en högre mening, har ett syfte och/ eller att det rent av är eller skulle vara förutbestämt. Jag har full respekt för dessa människors tro, men har själv svårt att tro på det. Varför skulle saker i mitt liv ske för att det var förutbestämt, ha ett syfte eller en mening? Vem har bestämt det? Varför fick i så fall inte jag vara med och bestämma i mitt egna liv?


Kanske är det så att min "världsbild" har blivit lite mer realistisk med åren. Lite bränd i kanten eller naggad i hörnorna. I mitt huvud sker inte saker för att det har en högre mening eller ett syfte, det sker för att det är en händelse eller beslut på grund av något och som då pekar ut riktningen i våra liv. Inte för att riktningen skulle vara förutbestämd från början, utan för ett den leder oss in på den nya vägen oavsett om vi vill det eller inte. Så fortsätter det genom livet, varje händelse som sker eller beslut som vi fattar får en konsekvens, positiv eller negativ. 


Vad är då en konsekvens? Enligt filosofin är det "de följande händelserna efter något; ett motsvar på något".

 

Det kan också vara en följdriktighet, vilket i sig är logik. Och som alla säkert vet eller förstår, kan ju logik vara en konsekvens. Det vill säga, logiskt tänkande. Så slutsatsen för mig är följande, "Varje händelse som sker eller beslut som fattas får en konsekvens". 

 

Jag är fullt medveten om att det finns människor, runt om i denna värld, som är av en helt annan uppfattning än vad jag är i denna frågan. Så jag vill redan här, stark poängtera, att detta är min personliga åsikt, som jag ensam står för och inte tänker pådyvlar andra. Däremot vill jag gärna dela med mig av min egna slutsats och reflektion i ämnet i min egna blogg.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av martins-scribo - 11 februari 2023 12:30

  Varje minut släcks ett ljus på vår jord  Och en själ börjar vandrar utan mål I himlen gråter en ängel utan vingar För ett barn saknar skydd någonstans    Ett svagt litet ljus börjar glöda  Och en själ hittar vägen igen I himlen får ...

Av martins-scribo - 9 oktober 2022 11:53

Jag minns fortfarande min barndoms svala sommarmorgnar. Där rönn och hagtorn stod i blom och gräset var fullt av morgondagg. När jag satt i vår berså och njöt av dom behagliga dofterna från vårt syrenbusksnår. Där man från skogens gröna fond, k...

Av martins-scribo - 20 maj 2022 17:32

Åh dessa gubbar, det finns gubbar för allt, Gubbar som motar, gubbar som hotar. Gubbar som ljuger, gubbar som suger. Gubbar som specialopererar, gubbar som chockerar. Gubbar som nekar, gubbar som tvekar. Gubbar som propagerar, gubbar som agite...

Av martins-scribo - 18 april 2022 17:42

Scio, video, sentio "Jag vet, jag ser, jag känner" Martin ...

Av martins-scribo - 26 mars 2022 19:03

På morgonen anses jag vara asocial;En sömndrucken människa helt utan tal;För mig är arla morgon ett helvetes kval;Viljan är att få kroppen sakta vaken;Men jag stirrar mest tomt och andlöst naken;Hör till dom som klassas bland morgonvraken;Jag trivs j...

Ovido - Quiz & Flashcards