Direktlänk till inlägg 23 december 2017

Butikupplevelser

Av martins-scribo - 23 december 2017 10:49


Igår var jag och Sonja och köpte det sista inför julen i vår lokala Coop butik. Vi kände att det var bättre att åka och göra dom sista kompletterings inköpen den 22:e istället för den 23:e.


Jag kom en stund innan Sonja och började inköpen lite tidigare. Vi kan väl säga så här, för att vara snäll. Det underlättar om man tänker på att man inte är själv i butiken och inte far fram som en bulldozer. Jag stod, med min gröna korg som man kan dra efter sig, och kollade bland bröden. Där brukar vara fullständig kaos, trångt, hyllor i vägen, bagare som far fram och tillbaka och mycket folk i rörelse då det är alldeles vid ingången till butiken. Här bör man ju kunna tänka längre än till sig själv. Jag stod där, lite vid sidan av för att inte vara i vägen och tittar på bröd, då jag plötsligt får en rejäl stöt i ryggen, inte så att jag på något sätt faller eller tappa balansen, det är väl mer så att jag blir irriterad. Jag vänder mig hastigt om och får se en gubbe 65-70 års åldern som har siktet inställt på något som för honom tydligen är panik. - Se dig för, ropar jag. Gubben, som tydligt hör mig, ignorerar mig fullständigt och försvinner snabbt bakom grönsakshyllorna och bort mot charken.


Folk glömmer tydligen av att dom inte är ensamma och ställer sig helt nonchalant, mitt i en "farled", och samspråkar med någon bekant dom råkar stöta på inne i affären. Det är ju trevligt, men inte i en affär dagarna innan jul. Att sen någon skall förbi är totalt likgiltigt för dom. Surt tittar dom på än när man skall förbi och råkar flytta på deras vagn eller värre, ber dom någorlunda snällt att flytta på sig.


Vid kryddorna, stod en äldre herre som botaniserade bland utbudet. Stod och stod är väl fel uttryck, han betedde sig mer som en stor mänsklig vindrutetorkare. - Hmm, mumlade mannen samtidigt som han pekade med fingret, för att på så sätt sikta in sig på den länge saknade kryddan. Han scannade av hela sortimentet framåtvikt, gående fram och åter, med inköpslappen mitt för synen, glasögonen på nästippen och fingret stelt riktat framåt, mitt i gången, - hmm, hmm. Ingen annan kom förbi, ingen annan existerade. 


Med detta sagt, vill jag nu önska er alla en underbart trevlig och god jul. Var rädda om er och varandra. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av martins-scribo - 11 februari 2023 12:30

  Varje minut släcks ett ljus på vår jord  Och en själ börjar vandrar utan mål I himlen gråter en ängel utan vingar För ett barn saknar skydd någonstans    Ett svagt litet ljus börjar glöda  Och en själ hittar vägen igen I himlen får ...

Av martins-scribo - 9 oktober 2022 11:53

Jag minns fortfarande min barndoms svala sommarmorgnar. Där rönn och hagtorn stod i blom och gräset var fullt av morgondagg. När jag satt i vår berså och njöt av dom behagliga dofterna från vårt syrenbusksnår. Där man från skogens gröna fond, k...

Av martins-scribo - 20 maj 2022 17:32

Åh dessa gubbar, det finns gubbar för allt, Gubbar som motar, gubbar som hotar. Gubbar som ljuger, gubbar som suger. Gubbar som specialopererar, gubbar som chockerar. Gubbar som nekar, gubbar som tvekar. Gubbar som propagerar, gubbar som agite...

Av martins-scribo - 18 april 2022 17:42

Scio, video, sentio "Jag vet, jag ser, jag känner" Martin ...

Av martins-scribo - 26 mars 2022 19:03

På morgonen anses jag vara asocial;En sömndrucken människa helt utan tal;För mig är arla morgon ett helvetes kval;Viljan är att få kroppen sakta vaken;Men jag stirrar mest tomt och andlöst naken;Hör till dom som klassas bland morgonvraken;Jag trivs j...

Ovido - Quiz & Flashcards