Direktlänk till inlägg 1 augusti 2017

Jag har nått mitt mål

Av martins-scribo - 1 augusti 2017 11:11

Ja, så kom jag då till den punkt där jag inte längre ser något behov av fortsatt 5:2 eller 6:1 diet. Jag har nått mitt mål och stabiliserat mig runt 75 kilo. Under den dryga månad jag kört med halvdiet (6:1), har jag haft koll på min vikt, för att se om det går uppåt igen. Men till min oerhörda glädje, har vikten legat stabilt runt 75 kilo och därmed har jag lyckats fullt ut med alla mina uppsatta mål, det vill säga, att gå ner i vikt, att stabilisera mig runt 75 kilo och att långsamt kunna fasa ut dieterna när behovet inte längre finns. Det tog mig exakt 6 månader och 8 dagar att gå ner 11 kilo, stabilisera mig på min målvikt och fasa ut dieterna. Jag måste tillstå att jag haft oförskämt lätt för att gå ner i vikt med 5:2 dieten. För mig var det inga större uppoffringar eller svårigheter när jag väl kom in i det. Det enda jag egentligen gick in med var viljan och motivationen att verkligen vilja genomföra detta. 


För er som funderar på att börja med det vill jag ge följande råd,


  • Finns viljan och motivationen, kör på!
  • Vik aldrig från målet!
  • Sätt upp en realistisk målvikt
  • Ge inte upp om det blir lite motgångar, man hamnar på viktplatåer som tar lite tid att passera. Kroppen reglerar det själv.
  • Fuska aldrig med 5:2 dagarna.
  • Du kan äta allt på 5 dagarna, men inom din uppsatta kalorimängd. Tänk bara på att inte förbruka allt på en gång.
  • När det är bjudningar, fester eller andra tillställningar med massor av mat och dryck, deltag gärna, men inom kalorigränserna för gällande dag. Har man viljan att gå ner, får man också stå upp för detta och snällt tacka nej och förklara vad man gör och varför.
  • Bry dig inte om alla kommentarer som kommer. Folk har fördomar om allt. Det är din vilja som gäller! Ge dig inte!
  • Gå aldrig över dom uppsatta kalorimängderna på 5 dagarna, ca: 2000- 2300 kalorier per dag och för 2 dagarna, 500 kalorier för kvinnor och 600 kalorier för män.
  • Det går att flytta på 2 dagarna, men håll några dagar mellan för att vila kroppen
  • Tröstät aldrig!
  • Unna dig något lite extra på fredag eller lördag, men inom kalorigränsen. Jag unnade mig en chokladmuffins på fredagen eller lördagen.
  • Fördela måltiderna över dagen och förbruka inte alla kalorier på en gång.
  • Du kan aldrig spara kalorier från dagen innan för att kunna äta mer. Det börjar om varje dag.
  • Drick mycket vatten! Vätskan är viktig!
  • Motionera. Gå ut och gå.
  • Dom flesta har smartphones idag och det finns massor av appar för kaloriräkning som är gratis att ladda ner. Själv använde jag mig av FatSecret kaloriräknare där jag bokförde allt jag åt varje dag. 
  • Väg allt du äter och bokför det i appen. Om du inte kan eller har möjlighet, uppskatta hur mycket det kan vara. Var ärlig när du uppskattar, hellre för mycket än för lite.
  • Och till sist, stirra dig inte blind på vågen. Den kommer kanske att göra dig besviken emellanåt. Ge inte upp för det. Fortsätta på den inslagna vägen. 
  • Har man diabetes eller andra allvarliga sjukdomar skall man ALLTID rådfråga sin läkare eller dietist innan man börjar en 5:2 diet. 
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av martins-scribo - 11 februari 2023 12:30

  Varje minut släcks ett ljus på vår jord  Och en själ börjar vandrar utan mål I himlen gråter en ängel utan vingar För ett barn saknar skydd någonstans    Ett svagt litet ljus börjar glöda  Och en själ hittar vägen igen I himlen får ...

Av martins-scribo - 9 oktober 2022 11:53

Jag minns fortfarande min barndoms svala sommarmorgnar. Där rönn och hagtorn stod i blom och gräset var fullt av morgondagg. När jag satt i vår berså och njöt av dom behagliga dofterna från vårt syrenbusksnår. Där man från skogens gröna fond, k...

Av martins-scribo - 20 maj 2022 17:32

Åh dessa gubbar, det finns gubbar för allt, Gubbar som motar, gubbar som hotar. Gubbar som ljuger, gubbar som suger. Gubbar som specialopererar, gubbar som chockerar. Gubbar som nekar, gubbar som tvekar. Gubbar som propagerar, gubbar som agite...

Av martins-scribo - 18 april 2022 17:42

Scio, video, sentio "Jag vet, jag ser, jag känner" Martin ...

Av martins-scribo - 26 mars 2022 19:03

På morgonen anses jag vara asocial;En sömndrucken människa helt utan tal;För mig är arla morgon ett helvetes kval;Viljan är att få kroppen sakta vaken;Men jag stirrar mest tomt och andlöst naken;Hör till dom som klassas bland morgonvraken;Jag trivs j...

Ovido - Quiz & Flashcards