Direktlänk till inlägg 18 mars 2017

5:2, åttonde veckan, summering

Av martins-scribo - 18 mars 2017 10:52

  För första gången på länge och då menar jag verkligen länge, är jag nere på en vikt under 80 kilo. Imorse stannade vågen på härliga 79,8 kilo. Det innebär att jag har nått det första av mina tre delmål som jag satte upp när jag började med min 5:2 diet. Nu skall jag försöka hålla mitt andra delmål och det är att stanna och stabiliseras under 80 kilo och så småningom nå mitt tredje och sista delmål, 75 kilo. 


Jag vill därmed passa på att slå ett slag för 5:2 dieten och på så vis skicka en tanke till dom som funderar på att ändra sina vanor och kanske gå ner i vikt. Testa gärna denna form av bantning. Utifrån min egna syn på detta så kan jag sammanfatta det så här, den enormt lilla ansträngning som det innebär för mig att köra dieten 2 dagar i veckan och sen hålla koll på dom övriga dagarnas intag av mat är knappt något besvär alls.


Men, det finns ju alltid ett men! Det är ju inte bara så att jag kör diet två dagar i veckan och sen börjar gå ner i vikt. Hela konceptet med 5:2 innebär ju att man måste ändrar på sina vanor. Man äter sundare, man har diet två dagar i veckan, man håller koll på kalori intaget dom övriga 5 dagar och man rör på sig i någon form. Att köra diet två dagar och därefter frossa i sig dom övriga dagarna och sen inte röra på sig vore att ljuga för sig själv. Det funkar inte, det måste till någon form av uppoffring och förändring av vanor. 


Värt att nämna. En studie som Karolinska Institutet har låtit göra på 5:2, visar på dom positiva effekterna som denna diet medför. 


Och stolt kan jag nu, efter åtta veckors 5:2 diet, se resultat både på mig själv, mina kläder och på min våg. Jag har totalt gått ner 6,2 kilo på 8 veckor och det ger mig ett genomsnitt på 0,775 kilo per vecka. Jag är stolt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av martins-scribo - 11 februari 2023 12:30

  Varje minut släcks ett ljus på vår jord  Och en själ börjar vandrar utan mål I himlen gråter en ängel utan vingar För ett barn saknar skydd någonstans    Ett svagt litet ljus börjar glöda  Och en själ hittar vägen igen I himlen får ...

Av martins-scribo - 9 oktober 2022 11:53

Jag minns fortfarande min barndoms svala sommarmorgnar. Där rönn och hagtorn stod i blom och gräset var fullt av morgondagg. När jag satt i vår berså och njöt av dom behagliga dofterna från vårt syrenbusksnår. Där man från skogens gröna fond, k...

Av martins-scribo - 20 maj 2022 17:32

Åh dessa gubbar, det finns gubbar för allt, Gubbar som motar, gubbar som hotar. Gubbar som ljuger, gubbar som suger. Gubbar som specialopererar, gubbar som chockerar. Gubbar som nekar, gubbar som tvekar. Gubbar som propagerar, gubbar som agite...

Av martins-scribo - 18 april 2022 17:42

Scio, video, sentio "Jag vet, jag ser, jag känner" Martin ...

Av martins-scribo - 26 mars 2022 19:03

På morgonen anses jag vara asocial;En sömndrucken människa helt utan tal;För mig är arla morgon ett helvetes kval;Viljan är att få kroppen sakta vaken;Men jag stirrar mest tomt och andlöst naken;Hör till dom som klassas bland morgonvraken;Jag trivs j...

Ovido - Quiz & Flashcards